Otpušteni svećenik tvrdi da njegov problem nije „bunga-bunga“ nego Rosmini


Talijanskog svećenika Fernanda Bellellia iz svećeničkoga staleža otpustio je papa Franjo. On pak tvrdi da je u pozadini teološka podijeljenost, a ne prijestup na moralnom planu.

Fernando Bellelli

Fernando Bellelli

Papa Franjo otpustio je 5. travnja iz svećeničkoga staleža Fernanda Bellellia, optuženoga za seksualne veze s djevojkom mlađe dobi što podsjeća na sramotne „bunga-bunga“ zabave bivšeg talijanskog premijera Silvia Berlusconia. No bivši svećenik tvrdi da je nevin te da je označen zbog svojih teoloških pogleda nadahnutih filozofom i duhovnim piscem iz 19. stoljeća Antoniom Rosminiem, piše Crux.

Optužen za „psihološko podčinjavanje“ djevojaka

Biskupija Modena na sjeveru Italije, pored Bologne, uputila je izjavu 5. travnja da je bivši 42-godišnji svećenik Fernando Bellelli, o ovoj odluci informiran toga dana.

Kako je navedeno njegovo otpuštanje iz svećeničkoga staleža plod je odluke pape Franje na temelju istrage vatikanske Kongregacije za kler i na nju se „ne može žaliti niti ima pravo na odštetu“. Ipak ne govori se o detaljima optužbe protiv Bellellia, nego samo upućuje da „ne uključuje kaznene optužbe, ni kanonske ni civilne, glede maloljetnih osoba, nego je riječ o temeljnim aspektima svećeničkoga života“.

Bellelli je bio župnik u malom mjestu od oko 2 000 stanovnika, udaljenom 40 minuta od Bologne.

Prema izvješćima lokalnih medija, nekada prije 2015. grupa roditelja i župljana prijavila ga je policiji pod optužbom za neprikladne odnose s mladim djevojkama koje su ipak bile odrasle, uključujući i ono što su opisali kao „psihološko podčinjavanje“. Policijska istraga, prema tim navodima, bila je zatvorena, bez ijedne optužbe koja je dospjela u javnost.

Ipak, Bellelli je 2014. bio prisiljen odstupiti sa službe župnika kada su se oko crkve počeli pojavljivati transparenti: „Ovo je župa bunga-bunge i ljubavi“.

Uspomene na Berlusconieve orgije

U talijanskom kontekstu, termin "bunga-bunga" evocira sjećanje na skandale vezane uz Berlusconia 2010. kada je 17-godišnja marokanska trbušna plesačica i navodna prostitutka Karima El Mahroug – znana među njenim talijanskim prijateljima kao Ruby Rubacouri, ili „Ruby Kradljivica srca“ – tvrdila da je od Berlusconia, koji je u svojim vilama organizirao zabave, primila 10 000 USD.

Između ostaloga, El Mahroug je tvrdila da je gola zajedno s drugim djevojkama izvodila tradicionalni afrički ples znan kao bunga-bunga s tada 74-godišnjim Berlusconiem.

Berlusconi je 2013. kažnjen zbog plaćanja seksa s maloljetnom prostitutkom te osuđen na sedam godina zatvora, iako je ta presuda kasnije preinačena.

Doktorirao na temu o Rosminiu

Prema izjavi Biskupije Modena kanonska procedura protiv Bellellia otvorena je 2016. te je na kraju vatikanska Kongregacija za kler pripremila sve za papinu odluku o svođenju na laički stalež.

Bellelli je potom i sam odaslao izjavu navodeći da prihvaća papinu presudu, ali je opisao optužbe protiv njega kao „potpuno neutemeljene i kao takve proglašene“ kao i „nepravedne“.

„Smatram ih prije svega napadom na moje teološke ideje i opredjeljenja“, naveo je, ali nije precizirao koje je teološke ideje osjetio da su problematične. No i općenito Bellelli nije visoko kotirao među talijanskim teološkim krugovima.

Ipak, napisao je svoju doktorsku disertaciju o Rosminiu i sve do sada, bio je osnovač i voditelj „cenacola“ posvećenoga Rosminijevoj duhovnosti u talijanskoj regiji Emiglia-Romana.

Rosminieva kontroverznost

Iako je danas kandidat za kanonizaciju, bivajući beatificiran 2007. za vrijeme pape Benedikta XVI., Rosmini je u svoje doba bio duboko polarizirajuća figura.

U svom poznatom radu Pet Crkvenih rana objavljenom 1848., naveo je najteže izazove s kojima se Crkva njegovih dana suočava:

-Odijeljenost naroda od klera tijekom bogoslužba, zbog neznanja i uporabe latinskog;

-Neispravnog obrazovanja klera;

-Nejedinstvo biskupa zbog teritorijalizma, nacionalizma i bogatstva;     

-Imenovanja biskupa koje čine sekularne vlasti (radije nego putem izbora);

-Porobljenost Crkve bogatstvom zbog duge sjene feudalizma.

Ove se opaske danas mogu činiti nebitnima, ali u to doba proizvele su velik zazor, i Rosminia ostavile „pod oblakom“. Godine 1887., 22 ljeta poslije njegove smrti, Kongregacija za nauk vjere izdala je dekret Post obitum u kojemu osudila 40 „propozicija” iz Rosminieva rada.

Primjerice, optužen je za favoriziranje „ontologizma“, jedne vrste filozofske forme panteizma.

I dok su se „propozicije“ uvelike odnosile na otajstvo Boga i stvaranja, politike 19. stoljeća lebdjele su u pozadini, osobito Rosminijeva otvorenost prema talijanskom ujedinjenju nasuprot braniteljima papinske vremenite moći.

Tako je bilo sve do 1984. kada je Vatikan pokrenuo ponovno vrjednovanje Rosminia, što je kulminiralo dekretom 2001. u kojemu se kaže da motivi koji su 1887. vodili njegovoj osudi „mogu se danas smatrati istisnutima“.  

Bellelli bi stoga mogao osjećati kako su sjećanja na neke napetosti stvorene prije stoljeća i pol, a tiču se Rosminia, još uvijek duboka u talijanskim crkvenim krugovima, a sada se vezuju uz njega.

KT