Ukradeno renesansno djelo vraćeno nakon 50 godina


Djelo Madona s Djetetom venecijanskog majstora Antonia Solaria ukradeno je iz muzeja u Italiji davne 1973., a žena koja ga je posjedovala odlučila je učiniti ono što je ispravno...

Antonio Solario, poznat i kao Antonio de Solario ili pod nadimkom Lo Zingaro (Ciganin), bio je talijanski renesansni slikar, aktivan u Veneciji i drugim dijelovima Italije početkom 16. st. Iza sebe je ostavio brojna značajna djela, no jedno od njih se izdvaja – Madona s Djetetom, koje prikazuje zamišljenu Djevicu Mariju s Kristom u naručju, smještenu u krajolik koji podsjeća na pozadinu Leonardove Djevice u pećini.

Do prije 50 godina, ova tempera na drvetu čuvala se u Gradskom muzeju u Bellunu, gradu udaljenom oko 100 kilometara od Venecije. No 1973., slika je zajedno s još nekoliko umjetnina ukradena i ubrzo završila na međunarodnoj listi ukradenih umjetnina koju vodi Interpol.

Prije nekoliko mjeseci, davno izgubljeno renesansno djelo ponovno se pojavilo – na prodaji umjetnina u Ujedinjenom Kraljevstvu. Na aukciju ga je stavila Barbara de Dozsa, nakon što ga je naslijedila od svog pokojnog supruga. Njezin muž, kako se doznalo, nabavio je sliku u dobroj vjeri 1973. od jednog trgovca umjetninama u Austriji, ne znajući ništa o njezinu porijeklu. Stoga je Barbara bila iznenađena kad je doznala da se slika nalazi na popisu traženih umjetnina talijanske žandarmerije (karabinjera) i Interpola.

U početku se De Dozsa pozivala na britanski zakon koji dopušta da osoba zadrži ukradeno umjetničko djelo ako je prošlo više od šest godina od kupnje, a ista nije bila povezana s krađom. No, nakon upletanja Christophera A. Marinella, odvjetnika specijaliziranog za povrat ukradenih djela i osnivača organizacije Art Recovery International (ARI), promijenila je mišljenje. „Iako je Zakon o zastarama Ujedinjenog Kraljevstva bio na njezinoj strani, činjenica da je slika bila na popisima ukradenih umjetnina Carabiniera i Interpola značila je da se nikada ne bi mogla prodati, izložiti ili prevesti bez rizika od zapljene“, rekao je Marinello u priopćenju za javnost.

Isprva De Dozsa nije bila spremna surađivati s Marinellom, no nakon razmišljanja i preispitivanja, shvatila je da je povrat slike ispravan čin.

„Na kraju, odluka je bila isključivo njezina – i izabrala je mudro“, rekao je Marinello. „Njezina me velikodušnost podsjetila da još uvijek postoje ljudi koji, iako nesvjesno postanu vlasnici ukradenih ili opljačkanih umjetnina, na kraju učine pravu stvar“, dodao je.

Nakon što je donijela odluku o povratu slike, u Bellunu je organizirana dirljiva svečanost kojoj su prisustvovali gradski dužnosnici i djelatnici muzeja, kako bi proslavili povratak dragocjenog umjetničkog djela.

„Vraćanje ove slike gradu znači vraćanje dijela našeg identiteta, naše povijesti i naše duše“, izjavio je gradonačelnik Belluna Oscar De Pellegrin.

Tako je sada Madona s Djetetom ponovno izložena u Gradskom muzeju u Bellunu, gdje i pripada.

J.P., KT