Sarajevo
Ned, 03. Studeni 2024. 20:09
U sarajevskoj prvostolnici, u nedjelju 3. studenog, uoči svog redovitog 91. zasjedanja biskupi Biskupske konferencije BiH slavili su svečanu euharistiju.
Misu je predvodio vrhbosanski nadbiskup metropolita i predsjednik BK-a BiH mons. Tomo Vukšić, apostolski upravitelj Vojnog ordinarijata u BiH, u koncelebraciji s osam biskupa: apostolskog nuncija u BiH nadbiskupa Francisa Assisia Chullikatta; mostarsko-duvanjskog biskupa i apostolskog upravitelja trebinjsko-mrkanskog mons. Petra Palića, podpredsjednika BK-a BiH; biskupa banjolučkog mons. Željka Majića te uz izaslanike drugih BK-a – nadbiskupa barskog mons. Rroka Gjonlleshaja; dubrovačkog biskupa mons. Roka Glasnovića te umirovljenog biskupa Sankt Pöltena (Austrija) mons. Klausa Künga. Uz biskupe je suslavilo i osam svećenika među kojima i generalni tajnik BK-a BiH vlč. Bojan Ivešić.
Na početku je nadbiskup Vukšić pozdravio nazočne istaknuvši kako ovo misno slavlje uoči redovitog zasjedanja BK-a BiH prikazuju Bogu „kao zahvalu za sve blagoslove koje nam šalje, našem ljudskom i vjerničkom životu i kao molitvu da nas nastavi blagoslivljati“.
Među mnoštvom zakona
Nakon svetopisamskih čitanja i Evanđelja koje je navijestio đakon Marin Petrović – koji je i asistirao kod oltara – prigodnu propovijed uputio je biskup banjolučki mons. Majić.
Homiliju je započeo citiravši Markovo Evanđelje. „Sv. Marko u Evanđelju prenosi nam susret nekoga židovskog mladića s Isusom: 'I dok je izlazio na put, dotrči netko, klekne preda nj pa ga upita: ‘Učitelju dobri, što mi je činiti da baštinim život vječni?’ Isus mu reče: ‘Što me zoveš dobrim? Nitko nije dobar doli Bog jedini! Zapovijedi znadeš!'“ (Mk 10,17-19).
Kako postići život vječni? pita ovaj mladić Učitelja. Temeljno je to pitanje svakoga čovjeka od Adama do današnjega dana. A odgovor je uvijek isti: Zapovijedi znaš!
Stari Zavjet osim Dekaloga – Deset Božjih zapovijedi, koje je Bog Mojsiju dao na sinajskom Horebu, kako smo mogli čuti u današnjem prvom čitanju iz Knjige Ponovljenog zakona, donosi nam i zapovijed ljubavi prema Bogu: 'Čuj, Izraele! Gospodin, Bog naš, Gospodin je jedini! Zato ljubi Gospodina, Boga svoga, svim srcem svojim, svom dušom svojom i svom snagom svojom! Riječi ove što ti ih danas naređujem neka ti se urežu u srce' (Pnz 6,5-6). Mojsije, kojemu se pripisuje Petoknjižje, u Knjizi Levitskog zakona, donosi zapovijed ljubavi prema bližnjemu: 'Ljubi bližnjega svoga kao samoga sebe' (Lev 19,17).
Ali osim ovih izričitih zapovijedi, proučavatelji Biblije pobrojali još 613 zakona, zapovijedi, i 'predaja starih' koje su podigli na razinu zapovijedi: 365 zapovijedi u negativnoj formi, a 248 zapovijedi u pozitivnoj formi. Tko bi se to mogao snaći u tolikom mnoštvu zakona?! Stoga ne treba nas nimalo čuditi pitanje onoga pismoznanca, jednako je li mu motivacija bila u tomu, kako piše Sv. Luka, da Isusa iskuša ili u istinskoj želji da ga Učitelj nad učiteljima pouči“, kazao je biskup Željko.
Tko je moj bližnji
U nastavku je progovorio o Isusovim zapovijedima ljubavi te tako odgovorio na pitanje: Tko je moj bližnji? „Jedino Sv. Luka dijalog Isusa i pismoznanca ne završava Isusovom poukom o Zapovijedima ljubavi. Naime, kako prenosi evanđelist, pismoznanac, želeći se opravdati, pita Isusa: 'A tko je moj bližnji?' (Lk 10,29) Isus na ovo pitanje odgovara svima nama dobro poznatom prispodobom o Milosrdnom Samarijancu (Lk 10,30-37)“, kazao je banjolučki biskup te se u tom kontekstu osvrnuo na XVI. redovitu Opću skupštinu Biskupske sinode o sinodalnosti.
„Pomno iščitavajući završni dokument, u br. 2, može se naići na odgovor Sinode na pitanje tko je moj bliži. U dokumentu čitamo: 'Gledanje u Gospodina ne udaljava nas od tragedija povijesti. Umjesto toga, otvara nam oči za patnju onih oko nas i koja postaje dio nas: lica ratom pogođene prestravljene djece, uplakanih majki, srušenih snova tolikih mladih ljudi, izbjeglica koje čekaju strašna putovanja, žrtava klimatskih promjena i društvenih nepravda. Njihove patnje odjeknule su među nama ne samo posredstvom medija, nego i po glasu mnogih koji su osobno, bilo preko vlastitih članova obitelji ili naroda uključeni u ove tragične događaje.'
Dok zajedno sa Sinodom dijelimo kršćanski osjećaj i brigu za ratom prestravljenu djecu, prekinute snove mladih, suze majki; dok s osjećajem dubokog pijeteta promatramo muke i stradanja tolikih izbjeglica na kopnenim rutama ili uzburkanim morima; dok sa zabrinutošću promatramo nasrtaj na prirodu i svakojaku društvenu nepravdu, nemalo smo ostali iznenađeni da Sinoda, barem kako čitamo u završnom dokumentu, nije imala otvorene oči i čula krik tolikih ubijenih u utrobama majki, prislonila uho nad tihe ali snažne jauke tolikih osamljenih, ostavljenih i odbačenih kojima, umjesto da poput Milosrdnoga Samarijanca, rane povije i za njih se do prirodne smrti brine, današnje društvo ih kao teret ozakonjenom eutanazijom ubija! A Crkva je uvijek imala snage podignuti glas u zaštitu upravo ovih najranjivijih kojima se oduzima iskonsko – božansko pravo na život od naravnog začeća do naravne smrti; da je ljudski život svet i nepovrjediv; da je njegov jedini Gospodar Bog“, kazao je među ostalim mons. Majić.
Liturgijom misnog slavlja ravnao je ceremonijar preč. Ivan Rako, rektor Vrhbosanskog bogoslovnog sjemeništa, a skladnim pjevanjem animirao ga je Katedralni mješoviti zbor Josip Stadler.
Spomenimo kako će se zasjedanje BK-a BiH održati 4. i 5. studenog u prostorijama Nadbiskupske rezidencije u Sarajevu. Predsjedat će nadbiskup Vukšić uz sudjelovanje članova Biskupske konferencije BiH i izaslanika Hrvatske i Austrijske biskupske konferencije te Međunarodne biskupske konferencije Sv. Ćirila i Metodija. Zasjedanje će završiti konferencijom za novinstvo koja će biti upriličena u utorak 5. studenog u 12 sati u prostorijama Nadbiskupske rezidencije.
J.P., KT