Nadbiskup Vukšić predvodio euharistijsko slavlje na Tijelovo u sarajevskoj katedrali


Na svetkovinu Presvetog Tijela i Krvi Kristove - Tijelovo, u četvrtak 16. lipnja u sarajevskoj katedrali Srca Isusova svečano misno slavlje predvodio je vrhbosanski nadbiskup metropolita i apostolski upravitelj Vojnog ordinarijata u BiH mons. Tomo Vukšić.

Sv. misu mons. Vukšić predvodio je uz suslavlje 12 svećenika, asistenciju dvojice đakona i sudjelovanje redovnica raznih družbi, bogoslova i drugih vjernika.

Na početku euharistijskog slavlja vrhbosanski nadbiskup pozdravio je sve prisutne te istaknuo kako su na današnju svetkovinu Tijelova na dvostruki način pozvani slaviti ovaj sakrament: "Prije svega blagdanom koji nas danas ovdje okuplja, a onda, još važnije, sakramentom kojega svaki put slavimo na oltaru Gospodnjem. Ovo je sakrament Božje blizine, Božje prisutnosti među ljudima (...) Ovo je trenutak kojega možemo usporediti s onim događajem Mojsija na svetome tlu kad ga glas s nebesa poziva da se izuje. Izujmo se od vlastitih grijeha, od vlastitih slabosti; priznajmo ih i molimo Božje milosrđe da nas blagoslovi kako bi smo obraćeni, s Božjim oprostom, mogli napredovati u životu, i u ljudskom i u vjerničkom smislu!"

U prigodnoj propovijedi mons. Tomo istaknuo je kako je blagdan Tijelova, kojega se u narodu naziva i Brašančevo, prigoda da se na osobit način razmatra o sakramentu euharistije tj. sakramentu Božje prisutnosti. Govoreći o samome sadržaju današnjeg blagdana kao i samog sakramenta euharistije, podsjetio je na riječi jednog pjesnika koji je kazao kako je to sakrament kojemu "prošlost traje, a budućnost već je prisutna i trenutak sadašnji u vječnost se spaja", rekavši: "Ovo je i spomen na Isusovu žrtvu; ovo je čin njegove žrtve zato katekizamski kažemo da je to spomen-čin Isusove muke koja se svaki put obnavlja kad slavimo sakrament euharistije i svaki put iznova, pod prilikama kruha i vina, vjerujemo da je Krist prisutan među nama", riječi su pastira Crkve vrhbosanske koji je naglasio da o tome na izvrstan način govori himan-pohvalna pjesma Sv. Tome Akvinskoga, nastala u 13. stoljeću, i koja u novije vrijeme na današnji blagdan bude često naviještena narodu kao objašnjenje i pjesnički izričaj toga sveca i velikoga teologa o značenju i sadržaju euharistijskoga slavlja.

"Isti taj sadržaj, na malo drukčiji način, pripovijeda naša hrvatska katehetska liturgijska pjesma 'Zdravo tijelo Isusovo' i 'Zdravo krvi Isusova'. To su pogotovo dvije poeme, dva pjesnička izražaja, s jedne strane visokoga intelektualca i s druge strane narodnog duha, koji pripovijedaju o sadržaju euharistijskoga slavlja i o načinu Božje prisutnosti pod prilikama kruha i vina. 'Tvoju smrt naviještamo, tvoje uskrsnuće slavimo i tvoj slavni dolazak iščekujemo' jesu riječi koje na vrlo jednostavan način kazuju kako se u slavlju euharistije spajaju, ljudski kazano, i prošlo i sadašnje i buduće vrijeme (...) spajaju se u 'jedno sada', u jedan trenutak Božje prisutnosti (...) Naviještamo, sjećamo se njegove smrti koja, po sakramentu euharistije, bude ponovno čin. 'Tvoje uskrsnuće slavimo' jer se i sami nadamo da će njegovo uskrsnuće iz prošlosti i postati i naša budućnost. 'Tvoj slavni dolazak iščekujemo' kao konačni trenutak spasa cijeloga svijeta", rekao je mons. Vukšić, govoreći potom o porukama ovoga blagdana.  Rekao je kako se Isus po sakramentu euharistije učinio suvremenikom svake generacije i svakog čovjeka: "On je naš suvremenik; on se u ovom svetom prostoru svaki put kad se zajednica vjernika okuplja čini prisutnim; on je tu; on je tu da bude s nama jer je, zapravo, i došao na ovaj svijet, općenito govoreći, radi nas, da bude s nama, odnosno da bi, po tom njegovom – biti s nama – mi jednoga časa zauvijek postali s njim i bili s njim; suvremenik i suputnik svake generacije i svakoga čovjeka do kraja svijeta!", kazao je nadbiskup Vukšić pojasnivši kako su Tijelovo i euharistija ujedno i poruka crkvenog zajedništva jednoga naroda Božjega – baš kako je i kruh koji se u euharistiji prikazuje nastao od mnoštva zrna, i vino od mnoštva grozdova. Pozvao je također na skretanje pozornosti na Isusov put kako bismo ga mogli slijediti. "On je naš predvodnik, on je nama pokazatelj pravoga puta; a mi – zahvalni zato što je naš prethodnik i zahvalni zato što nam pokazuje pravi put – krenut ćemo za njim u procesiji na takav način – na simbolički način – pokazati i priznati, prihvatiti da nam je čast što je on naš prethodnik i da je naša posebna milost i poseban njegov blagoslov što možemo, svrstani iza njega, hoditi za njim i njegovim putom", zaključio je vrhbosanski nadbiskup.

Nakon pričesti uslijedila je euharistijska procesija s četiri postaje unutar katedrale uz pobožno sudjelovanje svih prisutnih.

Liturgijsko pjevanje animirao je Katedralni mješoviti zbor Josip Stadler  pod ravnanjem vlč. Marka Stanušića, javlja KTA.

Podsjetimo, svetkovina Tijelova slavi se u četvrtak nakon nedjelje Presvetog Trojstva. U središtu je čašćenje Oltarskog sakramenta pri čemu se osobito ističe nazočnost cijelog Krista u posvećenoj hostiji. Povijesno gledano najvažniji poticaj za uvođenje ovog blagdana bila su viđenja redovnice Julijane iz Lütticha u XIII. stoljeću. Za cijelu Crkvu ovu je svetkovinu propisao papa Urban IV. 1264. godine. U hrvatskom se jeziku za ovu svetkovinu pored naziva Tijelovo koristi se i naziv Brašančevo.

J.M., KT