Sarajevo

Seminar Sustava katoličkih škola za Europu u znaku brige za oboljele učenike


U Katoličkom školskom centru „Sveti Josip“ u Sarajevu od 12. do 14. kolovoza, održan je 22. seminar Sustava katoličkih škola za Europu, koji je ovaj put za temu imao „Kvaliteta komunikacije u odgojnom radu s djecom sa zdravstvenim problemima“.

Seminar je započeo uvodnim obraćanjem mons. dr. Pere Sudara, promicatelja katoličkih škola za Europu i pomoćnoga biskupa vrhbosanskog, okupljenim djelatnicima iz svih katoličkih školskih centara u BiH, predavačima i gostima. Zahvalivši domaćinu vlč. Mariju Ćosiću, ravnatelju sarajevskoga KŠC-a, na gostoprimstvu i organizaciji seminara, uputivši pozdrave predavačima, gostima i djelatnicima, biskup je, između ostaloga, rekao da je škola onoliko vrijedna koliko pomaže najslabijima, čime je istaknuo značaj teme seminara sadržane u naslovu „Kvaliteta komunikacije u odgojnom radu s djecom sa zdravstvenim problemima“. Također je dobrodošlicu izrekao gospićko-senjskom biskupu Zdenku Križiću, koji je potom naznačenu temu iscrpno obradio s duhovnoga gledišta.

 Lakše je roditi dijete nego formirati čovjeka

Svoje predavanje biskup Križić počeo je tvrdnjom da je lakše roditi dijete nego formirati čovjeka. Odmah je istaknuo da je Isus učitelj koji liječi i da će govoriti o Božjoj pedagogiji liječenja te u središte stavio biblijsku scenu Isusova susreta s paraliziranim čovjekom na kupalištu Bethzatha koji je slika svih onih osoba koje muči tjelesna i duhovna uzetost. Napominjući da fizičko zlo može proisteći iz duhovne deformacije, ukazao je kako Bog primjenjuje svoju pedagogiju da bi osobu pokrenuo iz duhovne uzetosti i nepokretnosti. Time što ju poziva da ustane, daje joj duhovnu snagu i osposobljava je za djelovanje. Bog daje snagu, a čovjek treba učiniti ostalo kako bi ostao na putu. S nedovoljnom odlučnošću izdrži se samo do sljedeće kušnje, naglasio je biskup te nadodao da bez žrtve i muke nema velikih postignuća.

Na primjeru starozavjetnoga proroka Ilije mons. Križić je tumačio ulogu euharistije u životu čovjeka istaknuvši da je Isus s onima koji putuju i bore se. „Bog ti daje snagu, ali kreni. Važno je da vidiš svjetlo za jedan korak, Bog će ti dati potom svjetlo za drugi. S Bogom ništa nije nemoguće. Uspjeli su uvijek oni koji nisu klonuli, koji su radili do zadnjih atoma“,rekao je biskup Križić.

Živjeti djelotvorno

Tu je misao nastavio u propovijedi tijekom misnoga slavlja kojega je prvoga dana seminara, u crkvi Kraljice Svete Krunice, predvodio u suslavlju s biskupom Sudarom i nazočnim svećenicima. Naglasio je da euharistija može biti djelotvorna samo u životu one osobe koja živi djelotvorno, inače se euharistijska slavlja pretvaraju u naviku i običaj, a euharistija gubi snagu i djelotvornost.

Kulturna večer

Prvoga je dana Seminara za sudionike upriličena kulturna večer za vrijeme koje je izvedena predstava Oskar i gospođa Roza, nastala prema istoimenom djelu francuskog spisatelja Erika Emmanulea Schmitta, u izvedbi kazališne glumice Marije Sekelez. Iz tužne i potresne priče o neizlječivo bolesnom dječaku Oskaru, koji zahvaljujući bliskom odnosu s Mamom Rozom u zadnjih 12 dana svoga života na bolesničkom krevetu otkriva dublji smisla, svrhu i ljepotu svoga života, nazočni su mogli naučiti kako je potrebno život podržavati i osnaživati vjerom, bliskošću i smislom do njegova konca.

Osluškivanje srca

Sljedeći dan seminara započeo je svetom misom koju je predvodio ravnatelj sarajevskog KŠC-a vlč. Mario Ćosić oslanjajući se na Božju riječ i dovodeći je u vezu s temom seminara, djelatnicima poručio: „U susretu i razgovoru s osobama koje prolaze kroz životne poteškoće, uključujući i one zdravstvene, naš stav ne treba biti gnjev ili zgražanje. Ne treba čak biti ni sažaljenje. U tim bismo u slučajevima u našem djelovanju jasno vidjeli samo prepreke, koje bi bilo teško nadići. Stoga, naš prvotni stav treba biti pozorno i stalno osluškivanje njihova srca i potreba... Bez susreta dvaju srdaca, nemoguće je uspostaviti bilo kakav odnos, pogotovo odnos povjerenja, razumijevanja, prihvaćanja i uzajamnog pomaganja.“

Bolesnu osobu ne smije se izjednačiti s njenom bolešću

Uslijedilo je predavanje prof. dr. Mirjane Mavrak koja je, uz ostalo, istaknula da nema sazrijevanja i razvoja osobe bez frustracije, i da se bolesnu osobu ne smije izjednačiti s njenom bolešću. Ukazala je da svaka komunikacija s bolesnim djetetom, u razredu, obitelji ili u bolnici, treba voditi kvalitetnijem odnosu s njim i unaprjeđenju kvalitete njegova života, na način da ga se ne svede na njegovu bolest i da se pred njega stavljaju zadaci koje može izvršiti. Ističući da su zadovoljavajući i bliski odnosi s nastavnicima, članovima obitelji, bolničkim osobljem i vršnjacima, temelj životne ravnoteže i osnaživanja za kvalitetniji život, predstavila je neke tehnike pomoću kojih je moguće premostiti jaz u komunikaciji djece i odraslih te se približiti djetetu stvarajući uvjete u kojima će ono bolje zadovoljavati svoje potrebe i kvalitetnije se nositi sa svojom bolešću.

Na prvom mjestu najslabiji

Seminar je svoj vrhunac dostigao u euharistijskom slavlju trećega dana, kada je biskup Sudar još jednom u propovijedi podsjetio da je Bog „naš Otac“ i da bliskost s Njim „postižemo ako mu pristupamo djetinjim srcem“: ponizno, otvoreno, s potpunim predanjem i povjerenjem. Istaknuo je kako svakom učitelju u razredu treba na prvome mjestu biti ono dijete koje je najslabije i najnemoćnije, a svaki učitelj treba imati ponizno srce ako se hoće spustiti do djeteta da ga pridigne napomenuo je biskup Pero. 

Nagrađen nastavnik Jure Miljak

Nakon misnoga slavlja sudionici su se ponovno okupili u auditoriju škole gdje je Promicatelj svečano dodijelio Nagradu i priznanje P. Erich von Brandis Juri Miljaku, nastavniku tjelesnoga i zdravstvenoga odgoja iz KŠC-a Sveti Pavao – Zenica.

Biskup je potom u završnom obraćanju još jednom zahvalio organizatorima, predavačima, animatorima molitve i pjevanja, članovima Pedagoškoga vijeća i sudionicima na zajedništvu u ostvarenju još jednoga seminara iznimno bogatoga duhovnim, kulturnim i edukativnim sadržajima.

č. s. Ivana Jurišin/KT