Opća audijencija

Molitva pravednika


U srijedu 27. svibnja Sveti Otac je u svojoj katehezi tijekom opće audijencije u Apostolskoj palači, govorio o molitvi pravednika.

Papa je naznačio kako je Božji naum prema čovjeku dobar, ali kako u našem svakodnevnom iskustvu doživljavamo prisutnost zla: to je svakodnevno iskustvo. „U prvim poglavljima Knjige Postanka opisano je progresivno širenje grijeha u ljudskoj povijesti. Adam i Eva sumnjaju u Božje dobrohotne namjere, misleći da pred sobom imaju zavidnog boga koji želi stati na put njihovoj sreći. Otud pobuna: ne vjeruju u više u velikodušnog Stvoritelja koji želi njihovu sreću. Njihovo srce, povjerovavši zlom napasniku, obuzeto je delirijem svemoći: 'ako budemo jeli plod s toga stabla postat ćemo kao Bog' A to je napast: to je častohleplje koje ulazi u srce (…) Zlo se pokazuje još razornijim s drugim naraštajem ljudi, ono je još snažnije: to je ono što se zbilo s Kajinom i Abelom (…) U Kajinovom potomstvu razvijaju se zanati i umijeća, ali se razvija također nasilje, izraženo Lamekovom zlogukom pjesmom koja zvuči kao himan osvete: 'Čovjeka sam ubio jer me ranio i dijete jer me udarilo. Ako će Kajin biti osvećen sedmerostruko, Lamek će sedamdeset i sedam puta!'“, podsjetio je papa Franjo.

„No, na ovim prvim stranicama Biblije ispisana je također druga priča, manje vidljiva, mnogo skromnija i pobožnija, koja predstavlja otkupljenje nade. Pa i kad se gotovo svi ponašaju okrutno, pretvarajući mržnju i osvajanje u velike pokretače ljudskih zbivanja, postoje osobe koje znaju iskreno se moliti Bogu, koje znaju ispisati čovjekovu sudbinu na drugačiji način. Abel prinosi Bogu žrtvu od prvine plodova. Nakon njegove smrti, Adam i Eva imali su treće dijete, Šeta, od kojeg se rodio Enoš (što znači 'smrtnik') i kaže se: 'Tada se počelo zazivati ime Jahvino'. Zatim se pojavljuje Henok, osoba 'koja kroči s Bogom' i koja biva uznesena na nebo. Tu je na kraju povijest Noe, pravednika koji je 's Bogom… hodio', pred kojim je Bog odustao od namjere da izbriše ljudski rod s lica zemlje. Čitajući ta izvješća stječe se dojam da je molitva čovjekova brana i utočište pred poplavom zla koje raste u svijetu“, zaključio je poglavar Katoličke Crkve dodavši da ukoliko se bolje pogleda mi molimo i da nas se spasi od nas samih.

Objasnio je kako molitelji s prvih stranica Biblije su ljudi mirotvorci: molitva, kad je autentična, oslobađa od nagona nasilja i pogled je usmjeren prema Bogu da On iznova preuzme na sebe brigu za čovjekovo srce. „Čitamo u Katekizmu: 'To svojstvo molitve živo je u mnoštvu pravednika svih religija' (KKC, 2569). Molitva uzgaja lijehe rađanja na novi život na mjestima gdje je čovjekova mržnja bila kadra samo povećavati pustinju. A molitva je moćna, jer privlači Božju snagu a Božja snaga uvijek daje život: uvijek. On je Bog života i izaziva novo rađanje. Eto zašto Božje gospodstvo prolazi kroz lanac tih muškaraca i žena, često pogrešno shvaćenih ili marginaliziranih u svijetu. Ali svijet živi i raste zahvaljujući Božjoj snazi koju ovi njegovi službenici privlače svojom molitvom. Oni predstavljaju lanac koji nije ni po čemu bučan i upadljiv, koji rijetko završava na naslovnicama, a ipak je silno važan da bi se povratilo povjerenje svijetu (…) Molitva sije život, mala molitva: zato je tako važno naučiti djecu moliti. Zaboli me srce kad vidim djecu koja se ne znaju prekrižiti. Moramo ih naučiti lijepo se prekrižiti, jer to je prva molitva“, poručio je papa Bergoglio, prenosi IKA, dodavši na kraju  kako je Božji put u Božjoj povijesti vodio preko „ostatka“ čovječanstva koje se nije priklonilo zakonu jačega, nego se molio Bogu da učini svoja čuda, a iznad svega da preobrazi naše kameno srce u srce od mesa.

KT