Ned, 29. Rujan 2024. 13:36
Tehnologija u suvremenom dobu igra ključnu ulogu u oblikovanju ljudskih života i svakodnevnih iskustava. Umjetna inteligencija (AI) je sveprisutna, a jedan od novijih, moguće i najuzbudljivijih, elemenata ovog tehnološkog napretka su platforme za generiranje teksta.
„Kako funkcionira umjetna inteligencija?“; „Možeš li pomoći s učenjem ili pripremom za ispite?“; „Možeš li preporučiti knjige ili filmove?“… pitanja su koja korisnici AI platformi najčešće postavljaju, ali žele znati i tajne svemira, informacije o nuklearnom oružju, a ponekad tek dobru šalu. Sofisticirani AI modeli omogućili su korisnicima interakciju sa strojevima koji se čine prirodni i intuitivni, a taj odnos polako mijenja način na koji čovjek komunicira, uči i stvara.
Ljudskije ili?
Platforme umjetne inteligencije, za razliku od modela strojnog učenja koji zahtijevaju ljudsku intervenciju kako bi bili točniji, koriste metodu dubokog učenja koja stroj poboljšava nakon svakog rezultata. To je sofisticirani model učenja koji se temelji na neuronskim mrežama baš poput ljudskog mozga tako da se model kroz praksu, odnosno ljudski „kontakt“, nastavlja poboljšavati.
S obzirom da su neuronske mreže sačinjene od više slojeva, izvrsne su za složene zadatke poput generiranja teksta. Tu na zadatak stupa tehnologija zvana Obrada prirodnog jezika (NLP) koja računalima daje mogućnost tumačenja i razumijevanja ljudskog govora i teksta.
Uz duboko učenje i NLP, proces treniranja AI modela započinje prikupljanjem velikih količina podataka iz brojnih izvora poput tekstova, slika i sl. Često se podatci i pročišćavaju kako bi dana informacija bila što kvalitetnija. Nakon prikupljanja podataka model uči kako prepoznati različite obrasce u podatcima, prilagođava svoje parametre da bi pogreške učinio minimalnim te fino podešava dok ne postigne zadovoljavajuću točnost.
Korisnici zatim postavljaju pitanja, najčešće u obliku tekstualnog unosa, model ih analizira koristeći prethodno naučene obrasce te daje odgovor. Pri tome je komunikacija dvosmjerna. Korisnik može postaviti dodatna pitanja ili tražiti objašnjenja, a model će nastaviti pružati informacije. Cilj je omogućiti što prirodniju i intuitivniju komunikaciju s relevantnim i korisnim odgovorima.
Kako je komunikacija „prirodna“, pokazuje primjerice model nazvan Chat GPT koji na pozdrav „Ćao“, odgovara s: „Ćao! Kako si?“, što je daleko „ljudskije“ od klasičnog „Kako ti mogu pomoći danas?“, koji ukazuje kako je AI samo pomagalo.
Virtualni pomoćnici
Chat GPT, chatbot i virtualni pomoćnik koga je razvila američka istraživačka organizacija za umjetnu inteligenciju OpenAI u studenom 2022., samo je jedan od mnogih alata na koji se svakodnevno oslanjaju milijuni ljudi kao pomoć za učenje, kreativno pisanje i zabavu.
Jedan od poznatijih je Microsoft Copilot koji se već nalazi na računalu prilikom postavljanja Microsoft sustava, a koji sebe opisuje kao virtualnog asistenta sa svrhom „pomoći u raznim zadatcima, pružiti informacije, podršku i voditi zanimljive razgovore. Uvijek nastojim biti prijateljski nastrojen, pristupačan i koristan“. Ovaj model koristi i prigodne izražajne simbole koji obuhvaćaju širok spektar ljudskih emocija i reakcija, popularno nazvani „smajlići“.
Postoji i Google Bard alat za generiranje teksta koji se od drugih neznatno razlikuje jer je spojen s Google pretraživačem te pruža ažurirane informacije, dok pojedini modeli mogu imati zastarjele podatke.
Claude je platforma koja je usredotočena na etičku i sigurnu uporabu umjetne inteligencije. Razumije kontekst i pruža korisne i relevantne odgovore. Posebice je usmjeren za generiranje korisnički „prijatnih odgovora“.
A kako primjena modela može biti točno određena, pokazuje i Jasper, alat specijaliziran za generiranje marketinškog sadržaja, odnosno pisanje blogova, reklamnih tekstova i objava na društvenim mrežama. Može analizirati ton i stil kako bi se osiguralo da sadržaj odgovara potrebama ciljane publike.
Sličan Jasperu je Copy.ai koji nudi različite predloške za stvaranje privlačnih reklamnih poruka, blogova i e-mail kampanja. Jednostavno se koristi i daje brze rezultate što ga čini iznimno popularnim među poduzetnicima i manjim tvrtkama.
Katolički AI
A za sve one kojima ChatGPT ili Claude ne daju dovoljno informacija o nauku Katoličke Crkve – koja je s obzirom na svoju misionarsku narav uvijek u vremenu i tamo gdje su duše, prisutna je i u AI svijetu. Tako se danas mogu pronaći internetske stranice koje su napravljene kao generatori teksta umjetne inteligencije, ali za vjerska pitanja.
Jedna od njih je CatéGPT, chatbot koji nastoji rekreirati katoličko učenje na zabavan način, pokušavajući biti što vjerniji crkvenom učiteljstvu i Svetom pismu. Oslanja se isključivo na podatke i dokumente mrežne stranice Svete Stolice (vatican.va) te ima pristup tekstovima papa, Bibliji, Katekizmu Katoličke Crkve, tekstovima Koncila, Kompendiju socijalnog nauka Crkve i brojnim drugim. Tvorac joj je katolik, inženjer Nicolas Torcheboeuf.
Drugo mjesto bi zauzela stranica MagisteriumAI koja ima bazu s više od 10 000 dokumenata pomoću kojih generira odgovore. Kako se ne biste mislili otkuda odgovori, ovaj chatbot prikazuje izvore ukoliko bi korisnik želio naprednije istraživati. Prema tvrdnjama, posjeduju jedinstvene knjige i dokumente koji još nisu objavljeni cjelovito na internetu te ga to čini „pametnijim“ i korisnijim. Uz objašnjenje ključnih učenja Crkve može pomoći, uz ostalo, i u pripremi homilija, preporučiti knjige i dokumente vezane za određenu temu te simulirati razgovor sa svećenikom ili drugom crkvenom osobom koji bi se mogao dogoditi prije primanja sakramenata. Osmislio ju je američki poduzetnik Matthew Sanders sa svojom tvrtkom za digitalnu strategiju i dizajn Longbeard.
Catholic Answers, iako nije isključivo AI platforma, koristi napredne tehnologije za pružanje odgovora na pitanja vezana uz katoličku vjeru i doktrinu.
Hallow aplikacija koristi AI za vođenje korisnika kroz molitve, meditacije i druge duhovne vježbe, prilagođene katoličkoj tradiciji.
Iako nije isključivo katolička, Pray.com platforma koristi AI za generiranje i prilagođavanje molitvi i duhovnih sadržaja za korisnike različitih kršćanskih denominacija, uključujući katolike.
Catholic AI platforma koristi umjetnu inteligenciju kako bi pružila katoličke odgovore na pitanja i teme. Njezina svrha je pomoći korisnicima razumjeti katoličku vjeru i praksu.
Ascension Press nije izravno AI platforma, ali nudi online resurse i sadržaj koji koriste AI za personalizirano učenje i istraživanje katoličkih tema.
Catholic Social Media – postoje alati i platforme koji koriste AI za generiranje sadržaja povezana s katoličkim vrijednostima i učenjima na društvenim mrežama, pomažući zajednicama da dijele poruke vjere.
The Word on Fire organizacija koristi digitalne resurse i može imati elemente AI-a za generiranje inspirativnog sadržaja i teoloških promišljanja.
Faithlife platforma nudi resurse i alate za zajednice, uključujući generiranje sadržaja vezanog za katoličku vjeru i proučavanje Biblije.
Prednosti i mane
Neminovno je kako AI platforme imaju široku primjenu u različitim djelatnostima. Tako, primjerice, pomažu studentima u učenju i istraživanju te olakšavaju stvaranje sadržaja u kreativnom pisanju. U poslovnom svijetu korišteni su za analizu podataka i poboljšanje korisničke podrške.
Jedna od njihovih glavnih prednosti je sposobnost brzog pružanja informacija. Korisnici trenutno dobivaju odgovore što značajno štedi vrijeme, posebice u poslovnom i akademskom okruženju. Također, pristupačne su u bilo koje doba dana i noći, bez obzira na vremenske zone. Kreativni su i neće im nestati inspiracije što će itekako pomoći, kako profesionalcima, tako i ljudima koji se bave različitim hobijima. Mnoge platforme pružaju i personalizirane interakcije što znači da se korisnici mogu osloniti na model i s njim voditi razgovore o svakodnevnim stvarima, osobnim iskustvima te dijeliti mišljenja o filmovima, glazbi… jer „tu je kako bi stvorio prijatnu i opuštenu atmosferu za razgovor“.
Međutim, unatoč prednostima, brojne su i mane. Tako, iako nudi najbrže informacije, često i pouzdane, ponekad može dati netočne ili zastarjele podatke te korisnici moraju biti oprezni i dodatno provjeravati posebice ako je riječ o presudnim informacijama. S obzirom da nisu obdareni emocionalnom inteligencijom, ne mogu razumjeti osjećaje ili čak i kontekst na koji to ljudi čine što može dovesti do neadekvatnih odgovora ili komentara na pitanja koja zahtijevaju empatiju i emocionalno razumijevanje. Uz to, često korištenje AI platformi može dovesti do ovisnosti o tehnologiji te tako smanjiti sposobnost pojedinca za kritičko razmišljanje i samostalno rješavanja problema, ali i utjecati na socijalne vještine i međuljudske osobe.
Ono što je itekako upitno i mana ovakvih modela umjetne inteligencije jest etika i privatnost, jer brojne platforme prikupljaju informacije o korisnicima…
Što kaže Crkva?
Shodno je tako zapitati se i što Crkva kaže o AI platformama. Ona, dakako, potiče korištenje tehnologije na način koji promiče ljudsko dostojanstvo, dobrobit i pravdu te drži kako bi tehnologija trebala služiti ljudima, a ne obrnuto.
Razvijanje i korištenje AI tehnologija treba biti odgovorno, uzimajući u obzir moguće posljedice te je potrebno osigurati da tehnologija ne stvara nove oblike nejednakosti ili isključenja. Sve u svemu, Crkva potiče dijalog o etici tehnologije, uključujući i AI, s naglaskom na humanističke vrijednosti.
Ovim dolazimo do svojevrsnog zaključka da su AI platforme za generiranje teksta revolucionarni alati koji oblikuju našu interakciju s tehnologijom, ali – iako donose mnoge prednosti – važno im je pristupiti kritički i s razumijevanjem potencijalnih izazova i etičkih pitanja te nikad ne zaboraviti da smo sami načinjeni na sliku Božju.
Miler; Prskalo/ KT