Crkva i antivakserski sindrom

Isus je bio jasan, a i Papa!


Sveti Otac cijepljenje je nazvao dubokim načinom promicanja zajedničkog dobra i brige jednih za druge, malom gestom ljubavi. Ima, međutim, svećenika koji drže kako je savjest važnija od onoga što kaže Papa. Neposluh?!

Antivakseri u Hrvatskoj pozivaju se na – slobodu

Antivakseri u Hrvatskoj pozivaju se na – slobodu

Piše: Josip Vričko, Katolički tjednik

Prošloga je tjedna jedan od glasovitijih hrvatskih koronaignoranata Zoran Milanović pohodio Vatikan i, kako se to od njega i očekuje, dao čitav niz zanimljivih, a i (neki drže) kontroverznih izjava. Odmah je hrvatski predsjednik detektirao kako su u Vatikanu svi cijepljeni te iz toga izveo (logičan) zaključak kako u Papinskoj državi prevladava znanstveni pogled na problem COVID-a-19. A primijetio je, doduše, kako se maske rijetko nose, što je (i) njemu dobro došlo da se po Vatikanu nonšalantno šepuri nemaskiran.

Uostalom, iako je na početku pandemije kazao kako je korona (nešto) kao karijes, početkom ove godine hrabro je svoju lijevu nadlakticu poturio pod iglu.

 Diplomatski nemir

No, ne bi Milanović bio Milanović kad i ovaj službeni put ne bi obilježio – incidentom. Sveti Otac je, doduše, bio pošteđen, ali poslije privatne audijencije kod Pape njegov je zagrebački gost pokazao svoje pravo lice. „Ja imam problem s tim jednim mahnitanjem bez ikakvih argumenata. Ne može biti znanost izum cjepiva, što je rezultat rada nekoliko briljantnih umova i ove gluposti s mjerama. U Austriji danas zabranjuju ljudima koji nisu cijepljeni izlaziti iz kuće. Što je to, znanost ili su to metode koje podsjećaju na tridesete godine?!“, zapitao se na Trgu Sv. Petra.

U Beču je ta izjava, kako piše Die Presse, izazvala „diplomatski nemir“, slijedom čega je Ministarstvo vanjskih poslova Austrije pozvalo hrvatskog veleposlanika Daniela Glunčića te mu prenijeli jasno čuđenje. „Usporedba između mjera protiv pandemije COVID-a-19 i fašizma je neprihvatljiva. Naša je odgovornost štititi ljude u Austriji. I tu smo odgovornost preuzeli“, uzvratili su Papinu visokome gostu Austrijanci.

No, kad smo kod nemira i čuđenja, i jedno i drugo u hrvatskoj je javnosti (pa i šire...) prouzročila poruka Stalnog vijeća Hrvatske biskupske konferencije naslovljena Je li cjepivo protiv Covida-19 moralno prihvatljivo?! i objavljena 12. studenoga ove godine uoči uvođenja šire primjene COVIDpotvrda koje je počelo 16. studenoga te izazvalo brojne prosvjede diljem Hrvatske. U dijelu hrvatske – zanimljivo, ponajprije lijeve – javnosti očekivalo se da se biskupi otvoreno, ili makar (malo) otvorenije, zauzmu za cijepljenje. Ta očekivanja slijeva, otkud inače Crkvi nerijetko poručuju da se „zatvori u sakristiju“, nisu ispunjena.

Cijepljenje moralno prihvatljivo – ali...

Odgovarajući na pitanje koje su si sami postavili, hrvatski biskupi odgovor daju već u prvoj točki: „Kad je Kongregacija za nauk vjere 21. prosinca 2020. objavila bilješke o korištenju nekih cjepiva protiv COVID-a-19, naznačila je da je 'moralno prihvatljivo primiti cjepivo protiv COVID-a-19'. Uz to je potaknula 'na proizvodnju, odobravanje, distribuciju i ponudu etički prihvatljivih cjepiva koja ne stvaraju konflikt u savjesti, kod zdravstvenih djelatnika i kod onih koji će se cijepiti'. Cijepljenje, dakle, ostaje sredstvom prevencije i suzbijanja transmisije zaraznog agensa, ali po naputku Kongregacije, ono 'mora biti dragovoljno'“, zaključili su biskupi dometnuvši i neka se u sprječavanju zaraze od koronavirusa pazi na dostojanstvo čovjeka i njegova ljudska prava kako se ne bi stvorila diskriminacija u društvu.

  Nakon čega su nerijetki zaključili kako je antivakserski pokret unutar Crkve u Hrvatskoj puno jači negoli se inače misli. Štoviše, poneki drže kako je rečeni stav u oprjeci s onim što propovijeda, ali i konkretno radi papa Franjo. Naime, Sveti se Otac cijepio u ožujku ove godine, a u kolovozu pozvao je (sve) na cijepljenje.

„Cijepljenje je jednostavan, ali dubok način promicanja zajedničkog dobra i brige jednih za druge, posebno za najranjivije. Molim se Bogu da svi doprinesu svojim malim zrnom pijeska, svojom malom gestom ljubavi“, rekao je Franjo u videoporuci.

Ironija života

Uz to, sredinom rujna kazao je kako ne može objasniti to što među kardinalima u Katoličkoj Crkvi ima onih koji oklijevaju cijepiti se. „Čak i u Kardinalskom zboru ima nekih koji se protive cijepljenju. Ali jedan od njih, jadan, hospitaliziran je zbog virusa. To su te ironije života“, kazao je te podsjetio kako smo se kao djeca cijepili protiv ospica, dječje paralize i nitko ništa nije rekao. Bjelodano je, međutim, da su ta vremena koja evocira Papa danas – tempi passati.

Aktualna situacija u Hrvatskoj to najbolje ilustrira. Primjerice, svećenik i profesor na splitskom KBF-u don Josip Mužić ljetos je, kako ga citira Večernji list, poručio svojim vjernicima da se neće cijepiti jer se to „protivi razumu“. Kasnije se branio kako nikoga nije odvraćao od cijepljenja, nego je samo izrazio svoj privatni stav. Što je u stanovitoj mjeri bio šlagvort i njegovim istomišljenicima koji u videu na YouTubeu, pod nazivom Braća svećenici upućuju vapaj u istini i ljubavi, navode da je cjepivo dobiveno iz stanice pobačene djece i time neprihvatljivo vjerniku, kako je savjest važnija od onoga što kaže Papa te kako vjernicima lažu i namjerno manipuliraju.

Uz rečenoga don Josipa, video potpisuju: Nikola Leopold Noso, svećenik i liječnik iz Rijeke, Dražen Marijo Vargašević, svećenik i doktor filozofije s Pelješca, i Mario Knezović, bosanskohercegovački franjevac s Kočerina i profesor.

Jedina mogućnost

Ovaj je posljednji za Večernji list dodatno pojasnio: „Zahtijevati od Crkve da bude glasnogovornica bilo kakva sustava ili stožera nerazumijevanje je djelovanja Crkve ili grub pokušaj da se civilno društvo upleće u njezino djelovanje koje je neovisno o civilnim strukturama“. A na pitanje je li riječ o neposluhu, s obzirom na to da je papa Franjo pozvao na cijepljenje, Knezović kaže kako je to „privatno Papino mišljenje koje ni na što ne obvezuje“.

S druge pak strane, u Zrenjaniskoj biskupiji strogo se drže Papine linije. Sredinom studenog istekao je rok koji je tamošnji biskup Laszlo Nemet odredio svećenicima za dokazivanje da su se cijepili, u protivnom moraju napustiti službu i crkvene prostore. Nije, ipak, bilo posebnih posljedica budući da su se svi svećenici cijepili – osim jednog isusovca koji to nije želio pa je napustio biskupiju.

Što se Bosne i Hercegovine tiče, treba podsjetiti kako je u kolovozu ove godine vrhbosanski nadbiskup metropolit Vinko kard. Puljić naglasio kako je cijepljenje pitanje odgovornosti prema sebi i drugima. „Za sada nemamo druge mogućnosti osim primanja cjepiva“, kazao je kard. Vinko pozivajući vjernike na tu jedinu mogućnost. Pridružili su mu se i predsjednik Židovske zajednice Jakob Finci i poglavar Islamske zajednice u BiH Husein ef. Kavazović koji je – štoviše! – građanima, dakle, ne samo vjernicima, poručio da požure s cijepljenjem.

Isus je bio sasvim jasan

A usred ove korona-kakofonije u kojoj su građani, a među njima, dakle, i vjernici prilično zbunjeni, vrlo je edukativna homilija požeškog biskupa Antuna Škvorčevića, izrečena na misnom slavlju u župi Bl. Ivana Merza u Slatini 14. studenoga. Govoreći o tomu kako jedna od hrvatskih nemoći jest i pitanje cijepljenja te kako su slijedom toga nastale podjele u društvu, biskup je podsjetio kako je Isus glede bolesti bio sasvim jasan: liječio je bolesne. Naglasivši kako nas, uz ino, to potiče da razumno obrazložimo i ono što vjerujemo te uporabljujemo sva sredstva koja služe našem zemaljskom zdravlju, uvijek tako da ono smjera prema našem konačnom zdravlju, spasenju u Isusu Kristu koji je naša nada.

„Cijepljenje stoga ne predstavljamo kao našu spasenjsku nadu, ali ga u prolazu ovim svijetom trebamo toliko vrjednovati i poštovati koliko služi našem tjelesnom zdravlju do smrti.“

Ni manje ni više, dakle!