Nova prijetnja za kršćane u Iraku


Nakon zločina Islamske države, irački Asirci suočavaju se s novom prijetnjom: Shabak šijitskim milicijama koje onemogućavaju povratak kršćana.

Nema mira za kršćane na sjeveru Iraka. Iako je još uvijek živo sjećanje na nasilje džihadista Islamske države, u proteklim tjednima 2019. još jedna se prijetnja nadvila nad budućnost kršćanskih zajednica: šijitske milicije povezane s etničkom, islamskom grupom Shabak. One zapravo priječe povratak kršćana u Ninivsku dolinu.

Kako piše AsiaNews, a prenosi AINA, epicentar ovog novog poglavlja protukršćanskih progona je Bartella, asirski grad smješten 21 km istočno od Mosula, a sada sav oblijepljen plakatima koji oslikavaju borbu milicija protiv IDIL-a prikazujući ih kao svetce i svete figure šijitske tradicije.

Izmijenjen demografski izgled

"Bartella je problem, poseban slučaj", rekao je don Paolo Thabit Mekko, prvi čovjek kršćanske zajednice u Karamlesu, govoreći za AsiaNews.

"U nedavnim godinama prisutnost Shabak populacije dramatično je porasla i kršćani se boje vratiti. Najmanje 600 obitelji koji su pobjegli pred Islamskom državom još uvijek su u Erbilu, Iračkom Kurdistanu, te nemaju mogućnost vratiti se u ovom trenutku. Postoji stvarni demografski preokret u tome gradu koji je počeo 2003. nakon američke invazije, a ubrzan je u posljednjem razdoblju", objasnio je svećenik.

Prisutnost lokalnih šijitskih milicija, dodao je don Paolo, "stvara nalagodu i izgledi za budućnost pobuđuju ljutnju i zabrinutost". Naglasio je kako postoje zakulisni pokušaji da se promijeni demografski izgled područja, čiji "dizajn" orkestriraju šijitski lideri a provodi se izvana, sa sudioništvom dijela "Shabak političara i predstavnika u Bagdadu koji ih podupiru".

Milicije žele eliminirati kršćane

Prije 30 godina populacija Bartelle bila je u potpunosti kršćanska. Demografske promjene posljednjih desetljeća preokrenule su situaciju naglavačke, završavajući s podjelama između kršćana i većinski šijitske muslimanske etničke grupe Shabak.

Kada je Islamska država zauzela veći dio sjevernog Iraka, uključujući Ninivsku dolinu, stanovništvo Bartelle napustilo je područje, tijekom progona koji su poduzeli sunitski ekstremisti.

Danas, dvije godine poslije svrgavanja džihadističkog kalifata, manje od trećine prijašnjih 3 800 obitelji koje su nastanjivale grad, uspjelo se vratiti. Većina je još uvijek u izbjeglištvu te postoji strah od povratka zbog progona, prijetnji, zastrašivanja koje provode neki članovi Shabak zajednice - točnije zapovjednici šijitskih milicija koje kontroliraju područje.  

Slijedeći protjerivanje Islamske države i konfesionalne podijeljenosti, milicije i naoružane skupine pojavljuju se sa sve većom snagom, nastojeći zadržati osvojeni teritorij na sjeveru Iraka, a poglavito Ninivsku dolinu koja je nekoć bila skoro u potpunosti kršćanska.

Treba uspostaviti regularnu policiju

Qusay Abbas, član Shabaka u Parlamentu, rekao je da su napadi djelo male nereprezentativne manjine.

Međutim, priče (i pritužbe) iz Bartelle i ostalih gradova u području govore drugačiju istinu: da šijitske milicije pokušavaju - uglavnom silom - eliminirati kršćansku sastavnicu. Zapravo slučajevi seksualnih napada, krađe, prijetnja i nasilja protiv pojedinaca postaju sve češći.

Nedavno je, primjerice, jedan Shabak više od sat vremena pucao u zrak točno ispred crkve u ovom gradu.

"Što se događa u Bartelli ponavlja se, iako u manjoj mjeri, u ostalim područjima Doline, kao što su Karamles i Qaraqosh. Mi se suočavamo s pokretom koji se izgleda širi", objasnio je don Paolo te dodao:

"Vijeće mudraca u Ninivskoj doliini koje uključuje kršćane, Arape, Shabake, pokrenulo je dijalog i nastoji riješiti situaciju. Nažalost, ne postoje službeni sporazumi, a poglavito nema puta primjene i onih rijetkih dogovora između stranaka."

U ovom kontekstu, Crkva u Iraku i dalje ostaje snažno pri odluci da odbija formirati kršćansku miliciju nego pokušava ojačati inicijative susreta i suočavanja s istinom. "Situacija ostaje delikatna i kršćani se boje. Jedno od rješenja koje daje nadu može biti uspostava službenih institucionalnih policijskih snaga, kojima također mogu doprinijeti i kršćani kako bi se čuvao red i zakon", zaključio je svećenik Thabit Mekko.

KT