„Piranska“ Gospa vratila se kući


Remek-djelo iz 16. stoljeća Madona na prijestolju s Djetetom i svetcima vraćeno je u svoj dom - u slovenski grad Piran, nakon što je 80 godina bilo čuvano u bazilici Sv. Antuna u talijanskoj Padovi.

Talijanski slikar Vittore Carpaccio, koji je djelovao u Veneciji na prijelazu iz 15. u 16. st., smatra se jednim od najvažnijih predstavnika venecijanske slikarske škole uz Canaletta i Francesca Guardija.

Na vrhuncu svoje karijere, između 1490-ih i 1510-ih, bio je smatran „pripovjedačem“ Venecije – umjetnikom koji je znao uhvatiti građanski i vjerski život grada u vrijeme političkog uspona Mletačke Republike.

Upravo je u tim godinama, 1518., nastala njegova oltarna slika Madona na prijestolju s Djetetom i svetcima, izrađena za glavni oltar crkve Sv. Franje u venecijanskom gradiću Piranu. Na panelu su prikazani Djevica Marija s Djetetom Isusom, Sv. Ambrozije, Sv. Petar, Sv. Antun, Sv. Klara, Sv. Juraj i dva anđela. Slika se čuvala u glavnoj piranskoj crkvi gotovo 400 godina, sve do 1943. kada je talijanska Glavna uprava za starine i likovnu umjetnost odlučila intervenirati kako bi ju zaštitila od ratnih razaranja koja su pogodila Piran i okolne gradove tijekom Drugog svjetskog rata.

U početku je slika premještena u vilu grofa Leonarda Manina u blizini talijanskog grada Udine, no nakon kapitulacije Italije 1943., kada je zemlja zapala u građanski rat, Maninova vila više nije bila sigurna. Tada su intervenirali lokalni katolički svećenici.

Nakon što su njemački SS-ovci uhitili franjevce iz piranske crkve Sv. Franje i zatvorili ih, provincijalni ministar iz Padove Andrea Eccher zatražio je od grofa Manina da sliku Madona na prijestolju s Djetetom i svetcima prenese u padovansku baziliku Sv. Antuna. Tamo je djelo pohranjeno u spremište gdje je ostalo desetljećima, sve do 1995. kada su ga otkrili istraživači koji su prikupljali radove za novi muzej posvećen Sv. Antunu – Museo Antoniano.

Nakon otkrića crkvene vlasti u Padovi kontaktirale su svoje slovenske kolege – Piran je 1991. postao dio Slovenije – s ciljem povratka slike u njezino izvorno svetište. U međuvremenu je oltarna slika restaurirana i predstavljena javnosti na izložbi posvećenoj Carpacciju, održanoj u venecijanskoj Duždevoj palači, čime je dodatno istaknut njezin značaj u razumijevanju razvoja umjetnikova stila.

Krajem kolovoza, nakon godina prekogranične suradnje između provincije Sv. Antuna iz Padove, franjevaca iz crkve Sv. Franje u Piranu te vlada Italije i Slovenije, remek-djelo iz 16. stoljeća napokon je vraćeno u Piran. Povratak slike poklopio se s posjetom talijanskog predsjednika Sergija Mattarelle Sloveniji 10. i 11. rujna, što dodatno simbolizira duh suradnje dviju država i njihovih vjerskih institucija.

J.P., KT