Pravda je jedini temelj države


Događa se da ljudi nisu spremni primjereno odgovoriti zahtjevima sutrašnjice te nastaju razočarenja i stanja iz kojih se sa sjetom gleda na prošla vremena. Ako nema pravde koja ne gleda „ni po babu ni po stričevima“, države su osuđene na propast.

Ilustracija, Antonio Džolan

Ilustracija, Antonio Džolan

Piše: Josip Vajdner

Mnogo su puta kroz povijest različiti narodi s pravom mogli ponavljati jadikovku proroka Jeremije izrečenu u vrijeme nakon smrti judejskog kralja Jošije (609. pr. Kr.) koja kaže: „Nadasmo se miru, ali dobra nema. Čekasmo vrijeme ozdravljenja, al' evo užasa!“ Nadanja da bi se nesretna sadašnjost mogla okrenuti u sretnu budućnost najčešće su vezana uz trenutak promjena na značajnom (društveno-političkom) planu. No, nerijetko se događa da ljudi nisu spremni adekvatno odgovoriti zahtjevima sutrašnjice te nastaju razočarenja i stanja iz kojih se sa sjetom gleda na prošla vremena.

Takvo nešto dogodilo se i iračkom narodu nakon pada totalitarističkog režima Saddama Husseina 2003. Prisjećanje na događaje iz tih dana upućuju nas na demonstraciju ratne sile koalicionih snaga predvođenih SAD-om, koji su pred očima svjetske javnosti okupirali Irak, a sve pod izlikom uspostave demokracije u tom društvu. Uvertira za ovakav scenarij bila je optužba da su ova zemlja i njeno vodstvo prijetnja miru u Sjedinjenim Državama, te kao takvi, između ostalih, odgovorni i za terorizam 11. rujna 2001. U svrhu ostvarenja zacrtanih ciljeva donesena je u rujnu 2002. Strategija nacionalne sigurnosti koja predviđa mogućnost preventivnog rata – odgovor na MOGUĆU prijetnju, prema subjektivnim ocjenama. Nakon samo tri tjedna Saddamova vojska je kapitulirala, a rušenje njegova kipa u iračkom glavnom gradu označilo je trijumf Saveznika.

U iračkoj „tiranijskoj vlasti“ bilo je mjesta, recimo za jednog kršćanina kao što je Tariq Aziz (krsnim imenom Manuel Christo), koji je bio ministar inozemnih poslova i zamjenik premijera u Saddamovoj vladi. Dakako, nešto nepojmljivo danas...

Prema podatcima Međunarodnog odbora Crvenog križa u razdoblju 1980. – 2003. između 375 000 i milijun Iračana je nestalo, a većina od toga je na različite načine skončala. Vrlo mali broj je pronađen. Sve to upućuje da su se mnogi radovali propasti iračkog diktatora i očekivali da napokon dođu bolja vremena. Nažalost, današnje stanje u toj zemlji govori nam kako su se nadanja u velikoj mjeri izjalovila. Vijesti s tog područja vrlo često i danas počinju rečenicom: „Još jedan krvavi dan u Iraku!“ Osobito se to moglo pratiti od pojave terorističke organizacije Islamska država koja je posijala nepregledno polje nasilja, progona i u konačnici genocida nad kršćanima. Ona je došla kao posljedica američke „demokracije“ koja je rušila dotadašnju „tiraniju“. No, u toj „tiranijskoj vlasti“ bilo je mjesta recimo za jednog kršćanina kao što je Tariq Aziz (krsnim imenom Manuel Christo), koji je bio ministar inozemnih poslova i zamjenik premijera u Saddamovoj vladi. Dakako, nešto nepojmljivo danas, a poglavito za vrijeme dominacije  Islamske države…

Ipak, kao što su mnogi Iračani nakon rušenja Diktatora, vjerovali da dolaze bolji dani tako je nekoć i hrvatski narod poslije stoljetne nesamostalnosti s radošću dočekao 10. travnja 1941. i proglas Slavka Kvaternika o uspostavi Nezavisne Države Hrvatske. Poslije iskustva života u Austro-Ugarskoj, a poglavito u Kraljevini SHS (od 1929. Kraljevina Jugoslavija) Hrvati su se nadali da će u novoj državi moći sami odlučivati o svojoj sudbini pa je stoga oduševljenje bilo veliko. Crkva je u neovisnoj državi gledala mogućnost ostvarenja pravde i duhovnog preporoda naroda. Kakvo je raspoloženje vladalo u crkvenim krugovima i među narodom svjedoči i tekst iz Katoličkog tjednika: „Nad našom mladom, novom slobodnom Hrvatskom pomalja se, kao znak na nebu – signum in coelo – kao lijepo svijetlo viđenje, lik nebeske Djevice-Majke. Svojim materinskim plaštem ona hoće da zakrili svoju mladu preporođenu Hrvatsku… s nama je živjela u stoljeća star, prve slobode“ (KT 19/1941, str 1). Neosporno je da je u takvom ambijentu ustaška vlast u prvim danima dobila bezrezervnu podršku katoličkog klera čija se očekivanja mogu prepoznati u sljedećem: „...a istina je da je pravda jedini temelj država… pred našim očima se srušila jedna država jer su njom vladali korupcija, pljačka, nepravda i nasilje. U hrvatskoj državi mora biti drugačije!“ (isto).

Neosporno je da je u takvom ambijentu ustaška vlast u prvim danima dobila bezrezervnu podršku katoličkog klera čija se očekivanja mogu prepoznati u sljedećem: „...a istina je da je pravda jedini temelj država… pred našim očima se srušila jedna država jer su njom vladali korupcija, pljačka, nepravda i nasilje. U hrvatskoj državi mora biti drugačije!“

U kontekstu rečenoga i Katolički tjednik je revno bilježio odluke nove vlade koje su išle u pravcu podizanja moralne svijesti u narodu. No, rasistički zakoni protiv Židova i Roma te nepravedan odnos prema Srbima koji su rezultirali koncentracijskim logorima pokazali su da vlast NDH nije uspjela ispuniti očekivanja o pravdi koja je „jedini temelj države“. Iz toga su nastali zločini od kojih je komunistički režim pravio mit pa je i danas mnogima, pri samom spomenu ustaštva, prva asocijacija Jasenovac. O tom logoru još uvijek neki srpski mediji govore da je pobijeno „na stotine tisuća ljudi“, odnosno „milijun“… što je apsurdno. Danas se došlo do brojki koje variraju između 35 i 80 tisuća stradalih. Kako god, zločin valja okarakterizirati kao zločin i u njemu, pored ostalih nepovoljnih okolnosti, tražiti glavnog krivca za propast NDH.

Povijesne pouke kao i primjeri tuđih sudbina trebali bi poslužiti za prepoznavanje aktualne situacije u kojoj se nalazi bosanskohercegovačko društvo jer i sadašnje stanje zahtjeva pravdu – jednaku za sve, a ne selektivnu! – i pravičnost kao temelj svake države.