Vatikan

Za sada ništa od đakonata žena


Sveta Stolica objavila je 4. prosinca izvještaj drugog Povjerenstva pod predsjedanjem kardinala Giuseppea Petrocchija, koje je po mandatu pape Franje razmotrilo mogućnost pristupanja žena đakonskom ređenju i koje je završilo svoj posao u veljači 2025.

U izvještaju od sedam stranica isključuje se mogućnost napredovanja u smjeru dopuštanja da žene prime đakonat shvaćen kao stupanj sakramenta svetog reda, iako trenutačno nije moguće „formulirati konačan sud, kao u slučaju svećeničkog ređenja“.

„Oslanjajući se na povijesna istraživanja, već je prvo Povjerenstvo ustvrdilo: 'Crkva je u različito vrijeme, na različitim mjestima i u različitim oblicima priznala naslov đakon/đakonica koji se odnosio na žene, ali mu je pridavala nejednako značenje.' Ova tvrdnja u skladu je s drugom tezom koju je formulirala Međunarodna teološka komisija: 'Čini se očitim da ta služba nije bila shvaćena kao jednostavni ženski ekvivalent muškoga đakonata.'
Drugo Povjerenstvo, kojemu sam predsjedao, jednoglasno je – na svojoj prvoj sjednici (2021.) – izradilo sljedeću tezu (br. 3): 'S obzirom na trenutačno stanje povijesnih istraživanja i naše poznavanje biblijskih i patrističkih svjedočanstava, može se razumno ustvrditi da ženski đakonat, koji se neravnomjerno razvio u različitim dijelovima Crkve, nije bio shvaćen kao jednostavni ženski ekvivalent muškoga đakonata te ne izgleda da je imao sakramentalni karakter'“, naveo je kardinal Petrocchi, umirovljeni nadbiskup Aquile, u izvještaju kojega je predao papi Leonu XIV. 18. rujna 2025., a kojega je Sveta Stolica objavila 4. prosinca na Papinu želju.

„Stoga, problematika vezana uz đakonsko ređenje žena ostaje otvorena za daljnja teološka i pastoralna produbljivanja, držeći čvrsto načelo 'hijerarhijskog zajedništva' koje završnu odluku o tim temama povjerava Učiteljstvu Crkve, kao mjerodavnu reakciju na pitanja prisutna u nekim dijelovima Božjega naroda“, istaknuo je predsjednik Povjerenstva uz pozitivno mišljenje uspostavljanju novih službi radi poticanja sinergije između muškaraca i žena.

U svojim zaključcima kardinal Petrocchi napomenuo je kako postoji “intenzivna dijalektika” između dvaju teoloških usmjerenja. Prvo tvrdi da je ređenje đakona za službu, a ne za svećeništvo - taj bi čimbenik otvorio put prema ređenju đakonica. Drugo, pak, inzistira na jedinstvu sakramenta svetoga reda, zajedno sa zaručničkim značenjem triju stupnjeva koja ga čine, te odbacuje mogućnost ženskog đakonata; nadalje primjećuje da, ako bi bilo odobreno pripuštanje žena prvom stupnju reda, postalo bi neobjašnjivo njihovo isključenje iz ostalih. Stoga je, prema kardinalu, nužno da se za nastavak proučavanja provede “rigorozno i široko kritičko ispitivanje usmjereno na sam đakonat, to jest na njegov sakramentalni identitet i na njegovo crkveno poslanje, razjašnjavajući neke strukturne i pastoralne aspekte koji trenutačno nisu u potpunosti definirani.” Naime, postoje cijeli kontinenti u kojima je đakonska služba “gotovo nepostojeća”, a drugi u kojima djeluje s aktivnostima koje se često “poklapaju s ulogama svojstvenima laičkim službama ili ministrantima u liturgiji.”

D. K., KT