Riječ za život

NAD/POD ČOVJEK


Nietzscheov nadčovjek za kršćane je podčovjek, tj. čovjek koji se podlaže drugome. Njegovo nad je u snazi onoga pod. "Podlažite se jedno drugome! Smatrajte druge većima od sebe!", kaže Sv. Pavao.

Piše: Bazilije M., Katolički tjednik

Za predbračnu spolnu čistoću nikada dovoljno argumenata. Po Nietzscheovu receptu - onaj tko vlada spolnošću, lakše vlada svim ostalim porivima. Takav se približava idealu nadčovjeka.

Recept starih mudraca bio je ovaj: Superbia nascosta, luxuria manifesta! (Skrivena oholost, otkrivena bludnost!). Oholost se skriva, ali ju bludnost pokaže svima. Kada se uzdigne naše ja iznad drugih i Boga, bludnost nam to jasno manifestira.

Sada zamislimo dvoje zaručnika koji se pripravljaju na brak. Ako ne mogu vladati svojim spolnim požudama, znači da su se uzoholili. Uzdižu sebe jedno iznad drugoga, a da toga nisu svjesni. Skriveno im je. I ne može se to uopće vidjeti izravno. A to ih uzdizanje onemogućava u suzdržavanju. I postane im normalno da prakticiraju spolne odnose. Padaju u blud jer su već prije pali u duhovni blud. I tako to ide do braka. U braku se sve nastavlja. Međutim, brak traži puno više poniznosti. U braku isplivava na površinu duhovni donos. I onda ona skrivena oholost počne uzimati svoj danak.

Ako se u zarukama živi predbračna čistoća pokazatelj je neke skrivene poniznosti. Njih dvoje ponizno traže najdublji zakon njihovih tijela i duša. Traže dobro drugoga, na prvom mjestu. Podlažu se volji Božjoj i crkvenim zakonima. I to je velik znak poniznosti. A poniznost ujedinjuje duše i tijela na dubokoj razini. Ona je istina.

U predbračnoj čistoći, po svemu gore rečenom, bludnost je sporedna stvar. Bitna je poniznost, tj. odricanje od svoga velikoga ja. Kada se to detektira, sve dolazi na svoje mjesto. Nije problem s održavanjem nekih zakona i propisa, nego u onom što je bitno i neizostavno. Ako se netko rastavlja i spolnost mu postaje dosada, to je sigurno zbog uznositosti. Ne može se živjeti ni s višim ni s manjim od sebe.

Nietzscheov nadčovjek za kršćane je podčovjek, tj. čovjek koji se podlaže drugome. Njegovo nad je u snazi onoga pod. "Podlažite se jedno drugome! Smatrajte druge većima od sebe!", kaže Sv. Pavao. Pavlovo stalno navraćanje na bludnost i potrebu bježanja od nje uvijek je vezano uz Kristovu poniznost. Krist se ponizio i tako nas očistio od svake nečistoće. On je zbacio uznositoga i donio nam slobodu i jedinstvo.

Pobuna prvog čovjeka obezvrijedila je i onemoćala tijelo. "On će vladati nad tobom!" Završila je era međusobnog nadopunjavanja i započela era borbe za prevlast. U Kristu je započela nova era. U njoj je moguća predbračna čistoća. Predbračna poniznost. Predbračna istina. Predbračni nad/pod čovjek!