Sub, 10. Lipanj 2023. 07:35
Poznato je da malo dijete uči od svoje okoline, od onih koji su mu najbliži. Gleda svoju okolinu i počinje se ponašati kao i ona. Iz psihologije je poznata tzv. etapa imitacije u dječjem razvoju.
Piše: Anto Orlovac, Katolički tjednik
Narod je to davno, manje stručno, ali jednako točno sročio: „Što rade djeca? Što vide od oca.“
Dijete nesvjesno računa s time da bi odrasli morali znati što valja, a što ne valja. Zato se začudi kad ga ukore, jer da se neke riječi „ne smiju govoriti“, nešto se „ne smije raditi“. A ono ništa od toga nije samo izmislilo; to je čulo i vidjelo od njih.
Ponašanje starijih utječe na mlade i kasnije, kad su već puno odrasliji. Dijete se ponaša po onomu što vidi oko sebe. Nije li to sasvim u redu? Jest. A je li u redu kako se stariji ponašaju? O tome bi se dalo raspravljati.
Nedavno je jedna britanska organizacija koja se zove Action on Smoking and Healt upozorila na to da na tinejdžere jako utječe kad u filmovima vide glumce kako puše. Izvršena su istraživanja na djeci određene dobi i to u nekoliko zemalja: SAD-u, Njemačkoj i Meksiku. Spomenuta organizacija smatra to ozbiljnim problemom koji jednako pogađa i bogate i siromašne zemlje i “poziva filmsku industriju da smanji broj prizora uživanja cigareta“. Pokazalo se, istraživanjem u Njemačkoj, da djeca koja gledaju glumce, svoje idole, kako puše, dvostruko više posežu za cigaretom nego druga djeca.
Hvala ovim vrijednim istraživačima, iako im ne znamo imena. Ne dolazi nam „sa Zapada“ samo loše, kako znamo ponekad zakukati. Evo i dobrih poruka. Još kad bi ih filmski autori i poslušali!
Ne rekoše ništa, jer to nitko nije ni ispitivao, koliko nasilje i razvrat, kojima obiluju filmovi i serije, djeluju na ponašanje djece, na formiranje njihovih životnih stavova. Čudimo se što su nam mladi i djeca sve agresivniji. Jesmo li se upitali, a gdje su to naučili? I jesmo li iz toga izvukli pouku? Isus govori o odgovornosti onih koji „sablazne malene“ i o mlinskom kamenu koji bi o vratu sablaznitelja bio manje zlo nego sablazan, tj. loš primjer i zavođenje malenih. Rekoše slično i ovi istraživači i odgojitelji. Valja ih samo uvažiti. Bit će bolje i našoj djeci i mladeži i cijelom društvu. A želimo li mi uopće da nam bude bolje?
Dok na to pitanje jasno ne odgovorimo, kao pojedinci, kao obitelji i kao društvo, nemamo pravo kukati kako nam djeca i mladi ne valjaju, kako su se iskvarili. A tko ih iskvari? U njihovo ime prosvjedujem. Imam dovoljno godina da to mogu učiniti. Dajmo im bolji primjer, i bit će bolji!