Uto, 25. Srpanj 2023. 10:34
Mnogi od muslimanskih političara i intelektualaca kad govore o građanskoj BiH misle na muslimansku. Ponadati se da Konaković ne stoji pod utjecajem muslimanskih lobija u svijetu koji vole kapital, a nemaju ništa protiv šerijatskoga uređenja.
Piše: dr. fra Luka Marković, Katolički tjednik
Neke od arapskih država slale su za vrijeme „korone“ pomoć Srbiji, ali ne i Bosni i Hercegovini. To je svakako zanimljiva činjenica s obzirom na prijašnje dobre odnose arapskoga svijeta s bosanskohercegovačkim muslimanima. Razlog za neslanje pomoći Bosni i Hercegovini, kao i određenoj rezerviranosti u odnosu na bh. muslimane, a time i Bošnjake, treba tražiti u oduševljenju pojedinih bosanskohercegovačkih političara Muslimanskim bratstvom – muslimanskom političkom strankom – koja je svojevremeno pobijedila na izborima u Egiptu. Bakir Izetbegović i pojedini krugovi u SDA nisu krili svoje oduševljenje za spomenutu stranku, kao i kasnije razočaranje zbog njezina skidanje s vlasti u režiji vojne hunte pod vodstvom generala Abdela Fataha al-Sisia. Teško je povjerovati da Izetbegović i pojedinci u SDA-u gaje simpatije prema Muslimanskom bratstvu samo iz uvjerenja kako bi njihov državni model bio primjenjiv i u Bosni i Hercegovini. Uostalom, da je Muslimansko bratstvo zadržalo vlast u Egiptu i uvelo šerijatski zakon, došlo bi do sukoba s kršćanskim koptima i liberalnom egipatskom mladošću.
Strah od promjene vlasti
Prije bi se moglo reći kako razlog za određene simpatije prema egipatskom Muslimanskom bratstvu leži u činjenici da ga snažno podržava turski predsjednik Erdogan. Upravo zbog potpore toj stranci, došla je Turska u sukob s gotovo svim arapskim državama, s izuzetkom Katara. Da je Muslimansko bratstvo zadržalo vlast u Egiptu i u zakonodavstvo zemlje ugradilo šerijatski zakon, ne bi došlo samo do velikih previranja u egipatskom društvu, nego i do sukoba sa susjednim arapskim zemljama. Uzrok tih previranja i sukoba unutar arapskoga svijeta ne bi bio potaknut toliko željom Muslimanskoga bratstva da se u zakonodavstvo Egipta ugradi šerijatski zakon, nego njihovom idejom da se bogatstvo u tim zemljama treba pravedno preraspodijeliti. Uostalom, pobjeda spomenute stranke na izborima u Egiptu nije ostvarena propagiranjem šerijatskog uređenja egipatskoga društva, nego govorom o nužnosti socijalnih reformi u državi, koje je trebalo proširiti i na druge arapske zemlje. Poznato je da su pristalice te stranke godinama bile vrlo angažirane oko karitativnoga djelovanja među najsiromašnijim slojevima egipatskoga društva. Ono što je zabrinjavalo susjede, kao što je Saudijska Arabija, jest mogućnost da utjecaj te socijalne preraspodjele u društvu ne zahvati i tu državu. Jedan od najvažnijih razloga za ogromnu financijsku pomoć Saudijske Arabije egipatskoj vojnoj hunti, koja je svrgnula s vlasti Muslimansko bratstvo, leži u strahu od promjene vlasti i u toj državi. Grdnjom novoga Kaira, grada za nekoliko milijuna stanovnika, što izdašno financira Saudijska Arabija, želi se umanjiti nezaposlenost u Egiptu i ublažiti bijes prevarenih siromašnih birača.
Jedina arapska država koja podržava Muslimansko bratstvo, čiji su članovi u njoj pronašli utočište, jest Katar. Uostalom, to je jedina arapska zemlja s kojom Turska ima dobre odnose. Razlog za to leži u podršci obiju zemalja Muslimanskom bratstvu.
Kamo će se okrenuti bh. muslimani?
Izražavajući javno simpatije za spomenutu muslimansku egipatsku stranku, kao vjerni obožavatelj Erdogna, doveo je Izetbegović BiH u politički sukob s ostalim arapskim zemljama. Budući da je nedavno portal Bosnia times, koji uređuje dobar poznavatelj stanja u muslimanskom svijetu Nedžad Latić, govorio o utjecaju različitih islamskih zemalja na muslimanske političare u BiH, postavlja se pitanje koje će muslimanske zemlje u budućnosti imati jači utjecaj na bosanskohercegovačke muslimane. Iako pitanje na prvi pogled izgleda beznačajnim, može biti presudno za budućnost BiH. Naime, kolikogod se trenutna bošnjačka koalicija distancira od muslimanske politike Izetbegovića i SDA, ne smije se izgubiti iz vida činjenicu da će unutar bošnjačkoga korpusa bh. muslimani i u budućnosti igrati najvažniju ulogu. Trenutno je to na političkoj sceni grupacija oko Konakovića. Da je riječ o muslimanima koji nisu previše bliski ideologiji SDA i Islamske zajednice, a time i Erdogana, vidi se po sve oštrijim napadima na Konakovića. Iako na prvi pogled izgleda da je riječ samo o netrpeljivosti između dvojice nekadašnji utjecajnih ljudi u SDA, ne može se isključiti ni to da Konaković stoji pod utjecajem liberalnijih muslimanskih krugova u svijetu. Ili možda onih koji su isto tako konzervativno-islamski orijentirani, koji preferiraju šerijatski zakon, ali se pribojavaju socijalnih reformi i gubitka kapitala. To je, nema sumnje, važno pitanje i za cjelokupno bosanskohercegovačko društvo.
Važno je posebno zbog toga što mnogi od muslimanskih političara i intelektualaca kad govore o građanskoj BiH misle dugoročno na muslimansku. Ponadati se da Konaković ne stoji pod utjecajem određenih muslimanskih lobija u svijetu koji vole kapital, a nemaju ništa protiv šerijatskoga uređenja.
Kapital utječe na sve
To je posebno važno za Hrvate u BiH, jer oni oko Nikšića i Forte, kolikogod na prvi pogled izgledali mogućim, nemaju potencijala bez Konakovića provesti dogovoreno u djelo. Padom Konakovića i njegove stranke, u političku arenu se zasigurno vraća SDA. Povratak SDA u vlast u BiH i Federaciji, ojačao bi ponovno utjecaj Erdogana na bosanskohercegovačke muslimane, kao i simpatije za Muslimansko bratstvo, koje Ujedinjeni Arapski Emirati, uz prešutnu podršku drugih arapskih država, pokušavaju svim silama prikazati terorističkom organizacijom. Što se da zaključiti iz svega? To da i u islamu, kao i u kršćanskom svijetu, kapital igra važnu ulogu, pa čak i tada kad se religija stavlja, navodno, u prvi plan.