Mons. Ivo Martinović, požeški biskup

Prijelaz iz stare u novu godinu poziva na obnovu vjere i ljubavi


Na izmaku 2024. i početku nove 2025. razgovarali smo s požeškim biskupom mons. Ivom Martinovićem koji je s nama podijelio razmišljanje o onomu što je obilježilo proteklo jednogodišnje razdoblje, koji su izazovi pred nama u novoj godini, te o značaju Jubileja.

Razgovarala: Josipa MilerKatolički tjednik

Mons. Martinović rođen je 28. lipnja 1965. u Županji, a odrastao je u župi Uznesenja BDM-a u Tolisi. Niže razrede osnovne škole završio je u Matićima, a više u Oštroj Luci (Bosanska Posavina).

U Zagrebu je pohađao Nadbiskupsku klasičnu gimnaziju, a potom je nastavio studij filozofije i teologije na Katoličkom bogoslovnom fakultetu. Vojni rok služio je u Beogradu od 1984. do 1985. Svečane redovničke zavjete u Družbi franjevaca trećoredaca glagoljaša Provincije Sv. Jeronima u Hrvatskoj, položio je 4. listopada 1990. u Zagrebu.

Od 2009. do 2011. na Papinskom lateranskom sveučilištu u Rimu studirao je pastoralnu teologiju, gdje je i magistrirao.

Obavljao je službu župnog vikara, samostanskog poglavara te župnika u brojnim župama u Hrvatskoj. Također, od 2013. do 2018. bio je član Prezbiterijalnog vijeća Splitsko-makarske nadbiskupije; od 2017. do 2020. bio je voditelj Povjerenstva za trajnu formaciju pri Hrvatskoj redovničkoj konferenciji, a od 2017. u dva mandata bio je provincijal franjevaca trećoredaca glagoljaša. U ožujku 2024. imenovan je požeškim biskupom, a zaređen je 8. lipnja u požeškoj katedrali Sv. Terezije Avilske. Osim hrvatskog govori talijanski i njemački jezik.

S njim smo razgovarali o kršćanskom pogledu u novu godinu te o blagodatima Svete godine.

Poštovani oče biskupe, što biste istaknuli da je obilježilo proteklu godinu Crkve u Hrvata?

Život Crkve u Hrvata uključen je u život i poslanje sveopće Crkve, stoga je jasno da smo povezani sa svim događajima koji se odvijaju na toj razini, u onoj mjeri u kojoj trebamo i možemo biti uključeni. U tom smislu na prvo mjesto treba staviti održavanje druge skupštine Sinode biskupa u listopadu prošle godine. Održavanje Sinode i pripreme za nju koje su se održavale kroz zajedništvo, sudjelovanje i poslanje kroz nekoliko godina, na razini cijele Crkve ostavile su veliki trag u životu Crkve u Hrvata, naših biskupija, župa, redovničkih zajednica i vjernika laika. Papa Franjo (21. siječnja 2024.) pod geslom Nauči nas moliti za cijelu Katoličku Crkvu proglasio je Godinu molitve i priprave za Svetu godinu i Redoviti jubilej 2025., a na svetkovinu Uzašašća Gospodinova (9. svibnja 2024.) bulom Spes non confundit – Nada ne razočarava najavio održavanje Redovitog jubileja za 2025.

Na razini Crkve u Hrvata važno je spomenuti i održavanje onog predivnog i lijepog 12. susreta hrvatske katoličke mladeži u Gospiću 4. svibnja 2024. Sigurno je važno spomenuti da su prema odluci i imenovanju pape Franje, zaređena četiri nova biskupa: banjolučki biskup mons. Željko Majić, požeški biskup mons. Ivo Martinović, kotorski biskup mons. Mladen Vukšić te gospićko-senjski biskup mons. Marko Medo

Može li se onda u tom kontekstu naslutiti koji su prvobitni izazovi za novu 2025.?

Svaka godina je izazov za naš život i vjeru jer je u njoj kao i u svakom danu nepoznata budućnost i naši planovi, želje ili očekivanja. Uvijek trebamo biti svjesni kako se u konačnosti većinu toga ostvaruje po Božjem planu, što ne umanjuje važnost naših planova u osobnom životu, kao i na razini župa i biskupija. U ovoj smo Svetoj godini posebno uključeni u dva veoma važna i izazovna događaja za Crkvu u Hrvata. Prvi se odnosi na proslavu Svete godine i našeg zajedničkog hodočašća u Rim, a drugi osim što je povezan s Jubilejom, povezuje nas i ujedinjuje s obilježavanjem 1 100. obljetnice održavanja Splitskih crkvenih sabora. Hodočašća u Rim i proslave obljetnice Splitskih sabora bit će veliki izazov u koji će se uključiti mnogi naši vjernici iz Hrvatske, BiH i dijaspore. Izazov je odgovoriti na ono što nas Crkva poziva i na ono što su nam ostavili naši pređi i povijest kao svjetlo i mudrost za život vjere u našem vremenu. Tu je pitanje hoćemo li prepoznati i posvjedočiti koliko smo ukorijenjeni u vjeri naših predaka, otaca, mučenika i svetaca, u vjeri Crkve. Ovo se odnosi na sve vjernike, ali posebno na mlade koji se trebaju nadahnjivati na uzorima vjere i s njihovom snagom, graditi svoju budućnost odgovarajući na velike i mnoge izazove i promjene vremena i svijeta, oslanjajući se na Krista – nadu svih vjernika u prošlosti, sadašnjosti i budućnosti.  

Papa Franjo je početkom 2024. istaknuo kako nam je „danas, možda više nego ikada, potrebna Sveta godina“. Kako Katolička Crkva gleda na prijelaz u novu godinu i kakvo duhovno značenje on ima za vjernike?

Papa Franjo je otvaranjem Svetih vrata na bazilici Svetoga Petra u Rimu, na Badnjak 2024., otvorio Svetu godinu za cijelu Katoličku Crkvu. Sveta vrata nas usmjeravaju na Krista i njegovo milosrđe. Kad pogledamo mnoge ratove u cijelom svijetu, različite oblike nasilja i nepravdi te poniženja prisutna na sve strane, onda nam je posve jasno koliko je potrebno govoriti o Isusovu milosrđu te milosti i ljubavi Božjoj koja nas sve prosvjetljuje, obnavlja i jača. Iako i sam Jubilej ima svoju veliku ulogu i značenje za naš hod u vjeri, ipak, i svaki prijelaz iz stare u novu godinu ima milosno i sveto značenje jer je uvijek riječ o Božjem daru koji nas poziva da svoju vjeru i ljubav prema Bogu i Crkvi obnovimo te živimo iz dana u dan usmjereni prema vječnosti. Osim toga, svaki nas Božji dar poziva i na zahvalnost za primljene darove i dobročinstva od njega i od ljudi. Sveta godina je stoga privilegirano vrijeme milosrđa koje nas poziva na opraštanje, pomirenje i obraćenje srca. Ona nas poziva da se zaustavimo pred Gospodinom i obnovimo ili nešto promijenimo u svom životnom putu, hodu u vjeri s Bogom te s braćom i sestrama. S druge pak strane to je pogled prema Kristu koji nas poziva na odgovorno življenje i svjedočenje vjere. Taj duhovni proces nas dakle s jedne strane poziva da gledamo u prošlost u koju smo ukorijenjeni i na budućnost koju nam Krist obećava, a koju trebamo zaslužiti vjerom i životom Kristove ljubavi u sadašnjosti.

Kao kršćani smo pozvani na radost temeljenu na oproštenju grijeha, odnosno na radost obraćenja. Koje biste postupke, u tom kontekstu osobnog poziva, preporučili vjernicima na ulasku u novu godinu?

Naša radost, oproštenje i obraćenje imaju svoj izvor i temelj u Bogu, u Isusu Kristu i njegovu evanđelju. Vjernicima bih iznad svega preporučio da se još više usmjere na Isusa Krista, na njegov život, riječi i djela, na njegovu osobu i srce. Svima nam je potrebno da ga još više tražimo i upoznajemo jer u njemu otkrivamo najsavršenije primjere i putove za naš život i  postupke, u osobnom i zajedničkom pozivu i poslanju – od najobičnijega vjernika pa sve do Pape. Sve to se ne može ostvariti bez molitve. Ona je mjesto i prostor u kome se učimo nadi, ali i gdje ju osluškujemo u intimi svoga bića. Ona je prostor našeg duhovnog čišćenja i prosvjetljenja, susreta s Bogom. Kršćanin je po svome identitetu pozvan na radost jer ona ima svoj temelj u Bogu. Kao vjernici pozvani smo učiti od Sv. Pavla te poput njega otkriti i svjedočiti da je Krist naša radost i naša nada.  

Proteklu godinu obilježili su ratovi i brojni sukobi s globalnim posljedicama; čak se prijetilo i nuklearnim oružjem. Što katolici mogu ponuditi svijetu kao odgovor na te izazove?

Ovom svijetu mi uvijek iznova trebamo ponuditi Krista. To je naše nemjerljivo poslanje, uloga i doprinos ovom svijetu jer smo mu svojom vjerom i životom pozvani ponuditi evanđelje nade. To je svjedočanstvo vjere i Kristove ljubavi koje se prenosi i širi na sve strane, svim ljudima i nikoga ne isključuje, a Crkva ga je kroz povijest u mnogim muškarcima i ženama pokazala kao najsavršeniji dar i primjer ljubavi prema svijetu i čovječanstvu. Svjedočanstvo vjere, zalaganje za mir i glas koji poziva na mir i pomirenje nikada nisu uzaludni bez obzira koliko nekome izgledali beznačajno. U današnje vrijeme, kao i u svakom vremenu i nevremenu, mi nudimo Isusov put ljubavi, mira i pomirenja. Mi trebamo ponuditi svijetu ono što možemo i što imamo – sebe, svoje riječi i život. Današnjem svijetu i čovjeku koji čezne za nadom pozvani smo svojim osjećajima, molitvom, darovima i raznim žrtvama nositi Krista koji je izvor neprevarljive nade, istine i ljubavi.

U svjetlu Jubilarne godine, prisjećajući se riječi Sv. Ivana Pavla II. kako je „Jubilej prigoda posebne milosti, i od Gospodina blagoslovljen dan“, kako se vjernici mogu duhovno pripremiti za ovo vrijeme?

Od siječnja prošle godine pripravljali smo se za Jubilarnu godinu kroz zajedničku i osobnu molitvu. Na prvom mjestu tu je molitva i euharistija, ali i razna druga liturgijska slavlja, ispovijed, opraštanje, slušanje i razlučivanje Riječi Božje, razne pobožnosti, duhovni susreti, hodočašća, djela milosrđa, ali nadasve osobno uključivanje i sudjelovanje u životu župe, biskupije i sveopće Crkve.

Koji „događaji“ tijekom 2025. katolicima mogu biti duhovno korisni?

Dakako da je na prvom mjestu proslava Jubilarne Svete godine, ali i 1 100. obljetnica spomena održavanja Splitskih crkvenih sabora održanih od 925. do 928., za vrijeme vladanja kralja Tomislava ili „kralja Hrvata“, kako ga je u svom pismu 925. nazvao papa Ivan X. U toj su jubilejskoj prigodi biskupi Hrvatske biskupske konferencije i Biskupske konferencije Bosne i Hercegovine svojim vjernicima uputili pastirsko pismo pod naslovom Na kršćanskim temeljima, u zajedništvu Crkve, hodočasnici nade. Vjerujem kako ćemo svi primiti mnoge duhovne plodove i imati velike koristi od zajedničkog hodočašća u Rim na grobove svetih apostola Petra i Pavla, ali i od liturgijskih slavlja, sakramenta pomirenja, molitava, pobožnosti i susreta koji će se ostvarivati tijekom 2025. na razini pojedinih biskupija, dekanata, župa, redovničkih zajednica i samostana. Čvrsto se nadam kako će i susret Hrvatskih katoličkih obitelji u Aljmašu ojačati vjeru i duhovno obogatiti naše obitelji i sve njihove članove, župljane i vjernike koji na bilo koji način budu sudjelovali.

Bula proglašenja Redovitog jubileja godine 2025. naslovljena je Nada ne razočarava. Kako u vremenu sveopćeg kaosa ratova, otuđenosti i duhovnog siromaštva probuditi i održati nadu?

Ljudi našeg vremena sve više su usmjereni na moć, slavu, gospodarenje i težnju što više imati. Ne govore li nam o tome i ratovi koji se vode u svijetu. Na našoj obiteljskoj i osobnoj razini zapažamo mnoga otuđenja te da nam uvijek još nešto nedostaje. Današnjem čovjeku nikada nije dosta materijalnih stvari, te stoga počesto kod nekih nezadovoljstvo ni nema stvarnog i opravdanog razloga, nego mu je uzrok u ljudskoj nezasitnosti. Čovjek želi gospodariti nad prirodom, ljudima, prirodnim zakonima i svime što postoji u svijetu. Stoga je današnjem čovjeku potrebno dopustiti da ga Krist privuče k sebi, svojemu srcu i da u njemu nađe svoj smisao i svoje svjetlo, da se uči od njega. Krist koji je bio bogat, postao je siromahom da nas obogati vjerom, nadom i ljubavlju. On koji je uvijek isti treba biti naša nada, on nikada ne razočarava.

Jedan od ključnih elemenata svakog jubilejskog događaja je hodočašće. Kako to sveto putovanje može pomoći vjernicima?

Hodočašće nije nekakvo turističko putovanje, nego duhovno putovanje i put koji nas usmjerava na našu vjeru, duhovnost, na našu povijest i kršćanske korijene, život svetaca i mučenika, na izvore vjere i ljubavi prema Kristu. Ono nam kroz razne duhovne sadržaje u nekoliko dana želi pomoći iskusiti i obnoviti ljepotu crkvenog zajedništva i jedinstva. Hodočašće nas obasjava svjetlom vjere koja do danas ne prestaje sjati i biti poticaj u naviještanju vjere, svjedočenju istine, ljubavi i nade, pomaže nam otkriti duboki smisao života s Bogom. Hodočašće nas na svetim mjestima, kroz molitvu i šutnju, uvodi u poseban doživljaj i iskustvo Božje prisutnosti koje bi nas trebalo nadahnuti da još više uzljubimo Krista, Crkvu, svoje bližnje, sebe i sve stvoreno.

Temeljno načelo Jubileja ukorijenjeno je u priznanju da Zemlja u konačnici pripada Bogu što bi se moglo tumačiti kao ideja socijalne pravde i jednakosti, a to je naglašeno i u Buli. Zašto Crkva priča o tome?

Crkva desetljećima ne prestaje govoriti i upozoravati čovječanstvo na nepravde u svijetu, na problem ljudske bijede, gladi, siromaštva, bogatstva, te pitanju ekologije i očuvanja prirode. Nije pravedno da Zemlju koju je Bog stvorio i povjerio svima neki iskorištavaju i uništavaju radi osobnih interesa i radi želje za njezinim gospodarenjem. A zašto Crkva o tome govori? Zato što Zemlja pripada Bogu i on ju je darovao svima, ali i zato što su bez Boga Zemlja i svijet bez nade. Papa i Crkva su protiv ekonomije koja zarobljava i uništava Zemlju, stvara društvenu diskriminaciju i nepravde prema ljudima i prirodi, državama i čovječanstvu. Mi ne možemo biti za ono što je protivno evanđelju. Sveti Otac upozorava kako se biblijska istina ne smije zaboraviti ili, što je još gore i opasnije, svjesno odbaciti. Trebamo se boriti protiv gladi, nepravdi, uništavanja prirode. 

Kakva bi bila Vaša poruka ljudima za novu 2025.?

Neka radost naših susreta na našim župnim, biskupijskim i nacionalnim slavljima, na našim hodočašćima i drugim pastoralnim susretima u novoj svetoj Jubilarnoj godini budu znak naše vjere, crkvene povezanosti, vjernosti Bogu i našim kršćanskim korijenima, ali i obnavljanje naše ljubavi prema potrebitima, bolesnima, siromasima, ožalošćenima i žrtvama nasilja, i našeg zalaganja za život i obitelj po evanđeoskim vrijednostima. Primjer Svete nazaretske Obitelji neka nadahnjuje, potiče i ohrabruje sve ljude, a posebno kršćanske supružnike da budu vjerni bračnom savezu, otvoreni životu, požrtvovni u podizanju i odgoju djece, ustrajni u prenošenju dragocjene baštine vjere novim naraštajima i u promicanju ljudskog dostojanstva od začeća do prirodne smrti te zalaganju za opće dobro i očuvanje svega stvorenoga.