Pon, 12. Kolovoz 2024. 15:38
Djelo predstavlja jedan od najranijih i najopsežnijih apologetskih radova u kršćanskoj literaturi, pružajući uvid u intelektualne i teološke rasprave koje su oblikovale rano kršćanstvo.
Piše: Josipa Miler, Katolički tjednik
Knjiga Protiv Celza značajna je apologetska rasprava koju je napisao Origen, jedan od najvažnijih ranih kršćanskih teologa, kao odgovor na kritike antičkog filozofa Celza. On se trudio bolje upoznati kršćanstvo te je oko 180. sastavio intelektualnu kritiku Alethes logos koja je ostavljala snažan dojam na obrazovane kršćane te se i nakon više desetljeća od njegova nastanka, između 245. i 249., javila potreba na njega odgovoriti. Obraćenik od valentinovske gnoze Ambrozije nagovorio je Origena da to učini te danas imamo sjajan uvid u živote ranih kršćana, njihov nauk i odnose s tadašnjim politeističkim, krivovjernim uvjerenjem i kulturom.
U izdanju Kršćanske sadašnjosti djelo je na hrvatskom jeziku svjetlo dana ugledalo u studenom 2023. Za prijevod je zaslužan Branko Jozić, a recenzenti su dr. Anto Gavrić i dr. Anto Barišić.
Djelo se uz Uvodne napomene i Proslov sastoji od osam knjiga kroz koje Origen odgovara na Celzovo osporavanje bilo kakve vrijednosti evanđeoske poruke te kršćanskog nauka uopće.
Celzo tvrdi da je kršćanstvo plagijat starijih religija i filozofija te Origen brani originalnost i autentičnost kršćanske vjere, ističući kako je monoteizam duboko ukorijenjen u kršćanskoj teologiji i kako se razlikuje od poganskih i gnostičkih koncepata.
Suočava se potom s Celzovim tvrdnjama da su Isusovo božanstvo i čudesa „trikovi i magija“, kako je kršćanska etika inferiorna u odnosu na grčku filozofiju te da je kršćanstvo destruktivno za društvo. Kršćani su optuženi i da su neznalice i neprijatelji razuma, te da njihova religija privlači samo neuke ljude protiveći se filozofiji i znanju. Također ih je kritizirao zbog njihove „ekskluzivnosti“, odnosno kritizirao je tvrdnju da je njihov put jedini pravi put do Boga. Optužio ih je da su pesimistični i destruktivni te da odbacuju svijet i njegove vrijednosti. Na kraju pisao je o njihovu nauku o spasenju tvrdeći da je kršćanska ideja spasenja besmislena i da nema temelja u razumu.
A kakvi su odgovori na ove ozbiljne optužbe, moguće je pročitati u ovoj vrijednoj knjizi koja, ne samo da brani kršćanstvo, nego i afirmira njegovu filozofsku, teološku i moralnu vrijednost te pruža dubok uvid u rasprave koje su oblikovale ranu Crkvu.
Ovaj polemički spis na hrvatskom jeziku sadrži bilješke s referencama i kratkim pojašnjenjima, radi lakšeg snalaženja. Kako je Jozić objasnio, namjerno su zadržani neki izrazi iz grčkog jezika jer njihov hrvatski prijevod ne može prikladno predstaviti pravo značenje, odnosno nema tako širok semantički opseg. Međutim, s obzirom da je, prema Gavrićevoj ocjeni, „ovo djelo zanimljivo, ne samo povjesničarima i teolozima, nego i svima koji se bave helenističkom poviješću, filozofijom i kulturom“, zadržavanje grčkih izraza neće predstavljati poteškoću.
Djelo se toplo preporuča jer je jedno od najopsežnijih apologetskih radova u kršćanskoj literaturi. Origenov stil je pedantan i često citira Celza kako bi precizno odgovorio na njegove tvrdnje. Pohvale knjizi izrekao je i crkveni povjesničar Euzebije kazavši kako je ona prikladna za pobijanje svih kritika s kojima će se Crkva ikada suočiti.
Origen Adamancije (oko 185., Aleksandrija – oko 254., Tir) jedan je od najdubljih mislilaca i najplodnijih pisaca kršćanske starine. Prema nekim autorima, napisao je čak 6 000 djela, ali je zbog nerazumijevanja i često pogrješna shvaćanja njegove misli car Justinijan osudio origenizam.
Najvažnija su mu djela Heksapla, Komentari Svetog pisma, O počelima, O molitvi, Nagovor na mučeništvo i Protiv Celza.
Za vrijeme Decijeva progona kršćana uhićen je i mučen, te je umro od posljedica mučenja.