Jedan od četvorice svećenika osjeća se izolirano


Istraživanje „The Living Ministry“ („Živa služba“), koje je 2017. pokrenuo Nacionalni pastoralni tim, imalo je za cilj pratiti dugoročne trendove dobrobiti klera. Prema studiji koja također otkriva njihovo emocionalno stanje, jedan od četvorice klerika osjeća se izolirano.

Gospodin za godine, peto i posljednje panel istraživanje u okviru desetogodišnje studije Living Ministry, koje je pokrenuo Nacionalni pastoralni tim, objavljeno je početkom prosinca 2025., kako prenosi Church Times, (na navodeći izričito da je riječ o Katoličkoj Crkvi u Ujedinjenom Kraljevstvu, ali se to može zaključiti iz konteksta, op. prev.).

U studiji se sugerira da, iako je većina svećenika i službenika i dalje uvjerena kako žive život na koji su pozvani, mnogi to čine u uvjetima koji narušavaju njihovu emocionalnu, društvenu i financijsku stabilnost. Studija, koju je pokrenuo Nacionalni pastoralni tim 2017., osmišljena je kako bi se prikupili dokazi o tome „što omogućuje svećenicima da napreduju u službi“. Ukupno je sudjelovalo više od 1 000 svećenika, iz grupa zaređenih 2006., 2011. i 2015., ili koji su stupili u bogosloviju 2016.

Uvodno autori ističu kako se podaci ne smiju koristiti općenito kao reprezentativni za sve svećenstvo. No, prema istraživanju našli su četiri ključna izazova za dobrobit: umor, izolacija, demoralizacija i financijska anksioznost.

Mentalno zdravlje

U posljednjem „valu“, koji je ove godine osigurao odgovore od 500 svećenika, 29 % imalo je ocjene mentalnog stanja koje ukazuju na moguću, blagu ili kliničku depresiju. Taj se postotak popeo na 35 % među aktualnim svećenicima, koji – za razliku od ostalog svećenstva koje je sudjelovalo – nisu vidjeli poboljšanje svog mentalnog stanja nakon pandemije Covid-19. Studija uspoređuje ove brojke sa širim podacima iz Ujedinjenog Kraljevstva, gdje otprilike dvije trećine žena i gotovo tri četvrtine muškaraca ne pokazuju znakove depresije.

Izgaranje: umor, izolacija i demoraliziranost

Jedan od četvorice svećenika rekao je da se osjeća izolirano u svojoj službi. Također, u kontekstu pitanja o izgaranju (burnout), definiranoga kao umor, izolacija i demoralizacija, 8% ispitanika dostiglo je prag za „izgaranje“, s visokim negativnim rezultatima na sva tri područja. Između ostaloga, 41 % svećenika je reklo kako su demoralizirani.

Autori studije, predvođeni dr. Fionom Tweedie i dr. Liz Graveling Fox, primjećuju da je u kontekstu župnog pastorala „svaka ljudska interakcija unutar župe dio je svećeničkoga rada. To može izuzetno otežati stvaranje dubokih lokalnih prijateljstava, a neki sudionici nam govore o intenzivnoj usamljenosti koja može doći sa stalnim održavanjem profesionalne razine“.

Istodobno naglašava se da, „iako se neki svećenici mogu osjećati demoralizirano ili neučinkovito, to ne znači nužno da su neučinkoviti u praksi“.

Financije

Mnogi svećenici rekli su kako se osjećaju prosuđivani prema dvama jasnim pokazateljima: brojkama posjećenosti (tj. sudjelovanja župljana liturgijskim slavljima) i sposobnosti župe da pokrije svoje financijske izdatke. Ove mjere, istaknuli su, potiču osjećaj neuspjeha čak i kada pastoralni rad cvjeta na manje mjerljive načine.

Osim toga, u posljednjem istraživanju, 45 % ispitanika osjećalo se obeshrabreno zbog financija župe, a 36 % zbog tereta održavanja starih crkvenih zgrada.

Stres administracije

Administrativni zadaci, uključujući zahtjeve za usklađenost koje nameću biskupije ili nacionalne strukture, opisani su kao najveći izvor stresa zbog radnog opterećenja, a za neke i kao odvraćanje od same službe koja ih je privukla u zaređeni život. Izvješće također nudi uvid u ono što održava svećenstvo unatoč tim pritiscima. Ispitanici su istaknuli utjecaj svoje službe - trenutke transformacije u životima župljana, prilike za poučavanje, pastoralnu skrb ili izgradnju zajednice - kao primarni izvor nade. Osobna vjera, kao i podržavajuća prijateljstva među kolegama, istaknuto su se isticali. Manjina je spomenula znakove rasta župe, iako je većina rekla da je takav rast bio spor i skroman.

Nepovjerenje u hijerarhiju

Ono što se čini upečatljivo odsutnim jest povjerenje u crkveno vodstvo kao izvor ohrabrenja. Manje od 4 % navelo je nad/biskupe kada su pitani što im daje nadu. Nekoliko ispitanika okarakteriziralo je postojeće inicijative za dobrobit kao previše površne ili neusklađene s njihovom životnom stvarnošću. Jedan je svećenik sažeo uobičajenu frustraciju:

Mnogi su smatrali da su inicijative za dobrobit „neadekvatne i neučinkovite, dijelom zato što nisu adresirale stvarne potrebe svećenstva“.

Jedan ispitanik je rekao: „Prestanite nuditi besmislene dane/seminare dobrobiti koje nitko nije tražio; zapravo pitajte svećenstvo što bi željeli za vrijeme dobrobiti i pružite im to“.

Predanost zvanju stabilna

Unatoč umoru koji se izražavao tijekom cijele studije, predanost zvanju ostaje izuzetno stabilna. U završnom krugu, gotovo tri četvrtine potvrdilo je kako ispunjavaju poziv koji ih je doveo u službu. Autori sugeriraju da bi ta duboka usklađenost sa svrhom mogla biti upravo čimbenik koji omogućuje svećenstvu da ustraje čak i dok se institucionalni, društveni i osobni pritisci pojačavaju.

Izvješće završava implicitnim pozivom: crkvenim vođama da pozornije slušaju one koji služe na terenu, a zajednicama da prepoznaju nevidljive emocionalne i praktične troškove koje snose ljudi koji ih vode. Hoće li, kako su primijetili na zenit.org, ovo desetljeće istraživanja nadahnuti sustave koji jačaju, a ne opterećuju zvanje, ostaje otvoreno pitanje – ali malo tko sumnja u njegovu hitnost.

KT