Performans kasabe u „europskom Jeruzalemu“

Je l' Saraj'vo gdje je nekad bilo?


Povijest je na brojnim primjerima pokazala kako se greške ne ispravljaju osudama nego odgojem. Očita je potreba katarze cjelokupnog društva kako se u budućnosti ne bismo sablažnjavali na performansima gorim od onog ispred katedrale prije neku noć.

Piše: Dražen Kustura, Katolički tjednik

Mnogo pozornosti u medijima i na društvenim mrežama izazvao je „nastup“ splitske pjevačice Lidije Bačić i bh. pjevača Fatmira Sulejmanija ispred sarajevske katedrale Srca Isusova u četvrtak, u večernjim satima 1. lipnja, kojim su predstavili pjesmu Sjaj. Nisu probudili zanimanje glazbenih kritičara već svekolike javnosti i to zbog odabira haljine dotične pjevačice koja je „više otkrila nego sakrila“ te mnogi smatraju kako takvom performansu nije mjesto ispred jednog vjerskog objekta, uz to još i nacionalnog spomenika jedne države. S time će se očito svaki normalni građanin ove zemlje složiti.

Načela i pravila prije osuda

Jednu od prvih javnih osuda izrekli su i gradski vijećnici grada Sarajeva i to iz vladajuće koalicije u glavnom gradu BiH: Naroda i pravde, SDP-a i Naše stranke. „Katedrala Srca Isusova jedan je od nacionalnih spomenika Bosne i Hercegovine, gradskih simbola i stup duhovnog života katoličkog stanovništva u Sarajevu. Ona govori o kulturi mjesta u kojem se nalazi i stoljećima je posjećuju ljudi iz svih krajeva svijeta i svih religija. Klubovi vijećnika Naroda i pravde, SDP BiH i Naše stranke u Gradskom vijeću smatraju da je neprimjereno našu kulturnu baštinu koristiti kao pozadinu za estradne potrebe. Dostojanstvo jednog naroda čuva se i zaštitom integriteta njegovih spomenika. Oštro osuđujemo i pozivamo nadležne organe da pravovremeno reagiraju i u skladu sa zakonom, opomenu i sankcioniraju sudionike“, napisali su u priopćenju.

Lidija Bačić i Fatmir Sulejmani, ispred sarajevske katedrale

Pohvalno je kako govore o katedrali kao gradskom simbolu i duhovnom stupu katolika Sarajeva, ali prije osude normalnije bi bilo da su upravo oni koji su na vlasti donijeli odredbe, propise i načela o javnim manifestacijama i nastupima ispred vjerskih objekata, osobito nacionalnih spomenika. Da su to na vrijeme napravili ne bi bilo potrebe za javnim osudama.

Podsjećanja radi Vrhbosanska nadbiskupija u više navrata upozoravala je na sve ono što se oko i ispred katedrale događa. Ljetne bašče kafića koje u bitnome sužavaju prostor za šetnju, a samim tim i procesiju okolo prvostolnice prigodom važnih blagdana ili proslava (iako je situacija sada bolja nego unazad nekoliko godina). Posebna priča je plato ispred katedrale gdje nema što se do sada nije organiziralo. Izostala je valjda još korida. Kada se sve ovo uzme u obzir onda ne treba čuditi i „nastup“ Lidije Bačić i Fatmira Sulejmanija. Štoviše, oni su za sebe napravili odličnu stvar jer su osim predstavljanja pjesme dospjeli u žižu zanimanja, a ne treba zaboraviti da je i loša reklama uvijek reklama.

Generacija reality show-ova

Pogrešno bi bilo zaključiti da je problem samo u nastupu Bačićke i Sulejmanija, iako ih to ne oslobađa odgovornosti te bi jednostavna osuda toga bila tek puko moraliziranje. Današnje društvo živi u sustavu poremećenih vrijednosti, a već su stasale generacije odrasle na gledanju i poistovjećivanju s reality show-ovima koji su koncipirani na propagiranju: nasilja, vrijeđanja, seksa pred kamerama, elitne prostitucije, lake zarade, a sudionici nerijetko imaju kriminalnu prošlost, nezavršenu ili jedva završenu školu… Upravo u tim celebrityima mnogi su pronašli svoje uzore te znatan dio današnjih adolescenata ne želi biti poput svojih roditelja ili učitelja već se poistovjećuju upravo s instant „zvijezdama“. Ako se tomu dodaju još i razni influenceri s društvenih mreža koji promiču već spomenute „vrijednosti“ onda nedavni performans ispred sarajevske prvostolnice Srca Isusova ne treba nikoga puno začuditi. Komu to nije jasno dovoljno mu je prošetati ulicama naših gradova i uvidjeti kako je stil oblačenja spomenute pjevačice način odijevanja brojnih današnjih djevojaka te da se kao takve fotografiraju ispred vjerskih i kulturnih objekata za lajk na društvenim mrežama.

Sarajevo, koje je nekoć slovilo za jedno od kulturnih središta bivše Jugoslavije osobito zbog poznate rock scene i kinematografije, odavno više nije grad koji je nekoć bio. Europski Jeruzalem, kako ga mnogi vole nazvati, iz dana u dan sve više podsjeća na kasabu, a jedan od tih pokazatelja jest i nastup Bačićke i Sulejmanija ispred sarajevske katedrale. Povijest je na brojnim primjerima pokazala kako se greške ne ispravljaju osudama nego odgojem. Očita je potreba katarze cjelokupnog društva kako se u budućnosti ne bismo sablažnjavali na performansima gorim od onog ispred katedrale prije neku noć.