(2 Sam 7,1-5.8b-12.14a.16; Rim 16,25-27; Lk 1,26-38)

ČETVRTA NEDJELJA DOŠAŠĆA

Prihvaćam Tvoju ponudu, Gospodine!


Pri kraju došašća uvijek iznova postavljamo sebi ili nam pak postavljaju drugi ono dobro poznato pitanje: Jesi li doživio došašće ili, bolje rečeno, jesi li osjetio adventsko odigravanje dramaturgije iščekivanja Kristova dolaska u svijet u kojemu živiš?

Foto: pixabay.com

Foto: pixabay.com

Piše: Mirko Šimić

Uvod u pokajnički čin

Gospodine, često Ti obećavamo svoju vjernost i nasljedovanje. Često tvrdimo da si Ti naš jedini i istinski izbor i obećavamo Ti spremnost sve učiniti za Tebe. Dok nam dobro ide, dok smo sretni i zadovoljni, i ne primjećujemo da su nam druge stvari važnije od obećanja koje smo ti dali. Danas želimo obnoviti spomen na svoje obećanje i posvijestiti si da smo često deklarativni u svojim nastojanjima i da nismo spremni na konkretni čin. Za sve naše promašaje u vjernosti, nasljedovanju i izboru želimo moliti oprost i tražiti pokajanje.

Na ovo se nadovezuje ono temeljno pitanje koje se odnosi i na krajnji rok za Kristov dolazak u svijet u kojemu svakodnevno ostavljamo tragove svojega življenja. Vjerujem da smo se često znali naći u situaciji iščekivati susret s ljudima s kojima smo se dogovorili biti u određeni dan ili sat na tom i tom mjestu radi određenih poslova koje smo s njima željeli ili trebali obaviti. Dogovorena ura je znala često s obližnjeg crkvenog tornja odbatiti trenutak susreta, ali se iščekivana osoba nije pojavljivala. Ono što se pojavilo jesu sumnje u vjerodostojnost osobe koju smo iščekivali, pitanja i traženje razloga zašto se nije pojavila, tako da bismo se osjećali izigrano i možda prevareno. Nakon takvog iskustva u nama se vjerojatno pojavi revolt, odbojnost pa čak i ljutnja zbog neispunjena obećanja i dogovora. Svaki sljedeći susret i dogovor s ljudima će stoga za nas biti upitan i nesiguran jer će ostati sumnja hoće li se doista obećano i dogoditi.

Božje obećanje je vjerodostojno

Gospodin kralju Davidu danas preko proroka Natana poručuje da će „tvoja kuća i tvoje kraljevstvo trajati dovijeka preda mnom“, kako nam to zorno prenosi prvo čitanje. Učeni teolozi smatraju da je ovaj odlomak iz prvog čitanja najstarije zapisano proročanstvo o Mesiji. David koji je osvojio Jeruzalem želi graditi i Hram Gospodnji što mu Gospodin ne dopušta, nego za taj posao određuje njegova sina Salomona. Međutim, istinski graditelj Hrama bit će Sin Božji koji neće podizati zdanje od kamena kojemu će se diviti budući naraštaji i proučavati ga arheolozi i ini stručnjaci skloni ugrađenom materijalu u takvu građevinu, nego Crkvu koja će biti zajednica Kristovih vjernika. Tu zajednicu će pak i danas mnogi proučavati i pokušati odgonetnuti koji je to božanski život milosti koji u sebi nose (trebali bi nositi) kršćani. Današnje evanđelje potvrđuje ispunjenje obećanja koje je Bog dao Davidu šaljući anđela Blaženoj Djevici Mariji koja je zaručena s Josipom iz doma Davidova, da je nju Gospodin odredio za majku Spasiteljevu. Božje obećanje stoga ne kasni, neće iznevjeriti, nije isprazno, propadljivo i dano nasumice, nego je jedino istinito i pravedno.

Marija – žena posebne Božje milosti

Možda nas na prvu čudi reakcija zbunjenosti Marijine, kako to slušamo u današnjem evanđelju, jer nam se zapravo čini da je stvar posve jednostavna, odnosno da anđelov navještaj treba jednostavno prihvatiti. I što bi tu trebalo biti čudno? Možda smo smetnuli da je Marija zavjetovala vječno djevičanstvo, odabrala žrtvu i položila zavjet, a sad joj Bog nudi materinstvo. Zbunjujuće je to i za Mariju! Anđeo joj pomaže razumjeti i shvatiti Božji zahvat preko nje same. Onaj koji je sve iz ničega pozvao u život i postavio svakom životu zakone rađanja učinit će zahvat i na Mariji, učinit će čudo, ujedinit će djevičanstvo i materinstvo. Čovjeku neshvatljivo, Bogu izvedivo! Možda će nas današnji susret anđela i Marije povesti u nekom drugom, krivom pravcu, a danas upravo često težimo k sporednim stvarima. Možda ćemo htjeti tražiti detalje do kojih u ovom izvještaju nećemo doći. Možda će nam biti zanimljiviji konkretni detalji opisa posjeta anđela Mariji pa ćemo važnost davati nevažnom. Ono što je najvažnije za ljudsko spasenje jest da je ovo jednostavni navještaj Božjeg utjelovljenja jednostavnoj i skromnoj ženi. Istina, Marija stoji u redu velikih Božjih izabranika poput Abrahama, Mojsija i Davida. No, u jednomu se pak razlikuje od navedenih: ona ih sve nadvisuje jer je u njoj Božja ponuda spasenja ljudima konačna i nenadmašiva. U Mariji je ostvareno obećanje koje je Bog dao kralju Davidu bez obzira na svu ljudsku nevjeru, a konačno se ispunjava u Isusu, Sinu Davidovu. Marija je stoga žena koja je smjela iskusiti i doživjeti posebnu Božju milost koja je bila samo njoj pridržana.

Marijin izbor - Bog je nemoćan

Od trenutka priopćenja Mariji da će postati Majkom Sina Božjega počinje povijesni čas za čovječanstvo. U rukama ponizne žene nalazi se sudbina cijelog čovječanstva, njegova budućnost i njegovo spasenje. O Marijinoj slobodnoj odluci ovisi Utjelovljenje vječne Riječi – Sina Božjega. A o Utjelovljenju ovisi spasenje ljudskog roda. Bog čeka Marijin odgovor, njezin pristanak, Bog je nemoćan u tim trenutcima. Marijin pristanak omogućuje Sinu Božjem postati čovjekom, nastaniti se među nama i ponuditi nam spasenje. Božja nemoć se očituje upravo u slobodnoj čovjekovoj odluci, u ovom slučaju u slobodnoj Marijinoj odluci. Marija je mogla odbiti Božju ponudu, inače ponuda ne bi imala smisla, bila bi nametnuta i to više ne bi bila ponuda nego prisila. Marija je dakle slobodna odlučiti se izabrati ono što smatra da je potrebno. Ovdje do izražaja dolazi jedan vrlo važan trenutak u relaciji Bog - čovjek koji nam možda često promakne. Riječ je o tomu da bez partnerova pristanka unutar spomenute relacije Bog koji je svemoguć ostaje nemoćan i sam. Bog je, dakle, čovjeku dao slobodu odlučivanja tako da on i poštuje posljedice te odluke. On ne može i ne želi se protiviti ljudskom „NE“ Bogu. Ovdje se krije odgovor i na sva naša pitanja, mrmljanja i neshvaćanja zašto izostaje Božji zahvat i zašto Bog pripušta i dopušta da se čovjeku dogodi tragedija, drukčiji i obično krivi izbor, nevjera, otuđenje od Boga, traženje sreće u propadljivostima ovozemaljskim. Marija prihvaća ponudu i naša sudbina je u rukama ponizne, dobre i blage žene. Marija je, dakle, prihvatila dobru ponudu. Tako i mi ako se želimo približiti tajni Boga, moramo temeljito promijeniti svoje predodžbe o moći i veličini. Moramo se odreći sile i nasilja i u prividnoj nemoći Božjoj, kakva nam je objavljena u Isusovu rođenju, životu i smrti, prepoznati njegovu stvarnu moć i veličinu.

Izbor je širok

„Što više kupujete, to više štedite“, glasio je prije nekoliko godina planski skovani komercijalni moto za jedan trgovački lanac kojim se željelo privući što više potrošača u vrijeme došašća. Na tom tragu je i sljedeća zgoda o dječaku koji je upozorio odrasle na važnost istinskog izbora. Jednog dječaka, izgnanika iz Europe, bez roditelja, vodili su njegov poočim i pomajka po velikoj robnoj kući u Americi. Puna je prekrasnih darova i igračaka. Božić je bio blizu. Svakom djetetu zadršće srce kad ugleda tolike ljepote. I mali je bio zadivljen, ali nije rekao ni jedne riječi – čemu su se oni veoma čudili. Dječak zaviruje po svim kutovima i prostorijama. Očito nešto traži. I najednom sa suzama progovori: „Pa gdje je mali Isus?“ Njegovi hranitelji žele mu ispuniti želju i pitaju trgovca: Ima li jaslica? Ipak su ih našli. Sada je dječak bio sav sretan. Nije se mogao nagledati jaslica. I počeo je srdačno ljubiti Isusa u jaslicama. Ovaj mali dječak dao je dobru pouku velikima: što je na Božić najvažnije? Božić je na domaku, posve blizu. Već se primjećuje blagdanska nervoza i užurbanost. Trgovine su pune darova, igračaka, reklama i svjetla. Po kućama se naveliko sprema i uređuje. Svega će biti, i pjesme, i glazbe, i gozbe, i čestitanja. Međutim, u mnogim se današnjim i tzv. kršćanskim kućama uzalud nešto traži što je tražio spomenuti dječak u onoj trgovini. Nešto izgleda nedostaje. Ono najvažnije. Gdje je Isus u kršćanskoj kući, koje mjesto On u njoj zauzima? Naš izbor mora biti očit i jasan, poput Marijina izbora: Naša duša u kojoj se Bog želi nastaniti je dom u kojemu želimo ugostiti Spasitelja svijeta. I budimo sretni i ponosni jer će naš odabir biti nepogrješiv.

Molitva vjernika

Uputimo svoje molitve Gospodinu čiji dolazak s nestrpljenjem iščekujemo:

Uđi u naša srca, Gospodine!

  1. Gospodine, često smo nestrpljivi, skloni osudama drugih, bahati i arogantni. Udijeli nam osjetljivo srce kakvo je imala Blažena Djevica Marija, molimo Te.
  2. Blažena Djevica Marija je znala odgovoriti na Božju ponudu. Neka i naš izbor bude život s Tobom Kriste, molimo Te.
  3. Blažena Djevica Marija je bila ponizna, jednostavna i skromna žena. Iskorijeni našu oholost, a daruj nam skromnost kojom ćemo druge privlačiti, molimo Te.
  4. Gospodine, živimo u svijetu koji traži vjerodostojno i autentično svjedočenje kako bi prepoznao da smo Tvoji. Daj nam snage i hrabrosti biti Tvojim vjernim nasljedovateljima, molimo Te.
  5. Gospodine, naši pokojni za koje molimo željeli su slijediti Tvoj put. Oprosti im grijehe počinjene na tom putovanju i uvedi ih u zajedništvo s Tobom, molimo Te.

Bože, primi naše iskrene i ponizne molitve koje smo Ti uputili. Prihvati nas ovakve kakvi jesmo, pomozi nam mijenjati ono što nas od Tebe udaljava i pokaži nam stazu kojom nam je ići k Tebi, po Kristu Gospodinu našemu.