Br 21,4b-9; Ps 78,1-2.34-35.36-37.38; Fil 2,6-11; Iv 3, 13-17

DVADESET I ČETVRTA NEDJELJA KROZ GODINU C

Uzvišenje svetog Križa


Svatko od nas nedvojbeno prolazi kroz životne vatre koje ga peku i pogibeljne vode koje ga duše. Strepeći nad svojom sudbinom, živ čovjek, u biti, strahuje za vlastiti život, za živote svoje djece i svojih bližnjih.

Piše: Dubravko Turalija, Katolički tjednik

Uvod u pokajnički čin

Na svetkovinu Uzvišenja svetoga Križa sveta nas čitanja potiču da sve svoje ljudske kvalitete usmjerimo prema Bogu i da ih Otac uporabi za svoj plan ljudskoga spasenja. Isus, premda Bog, učinio je isto. Po Očevoj volji, ponizio je sam sebe do te mjere da se ubrojio među razbojnike bivajući razapet na križu. Za nagradu mu je Otac darovao vječno kraljevstvo da vlada nad svime onim što živi, što se miče i što jest. Spremni služiti Bogu svim srcem i dušom i nadajući se nagradi vječnoga života, pokajmo se za svoje neposlušnosti i grijehe i recimo zajedno: Ispovijedam se...

Makar mu vjera svojski prišaptava da uz Boga nema mjesta strahu, ipak taj teško pobjedivi osjećaj ograničenosti i ljudske nemoći okiva ga i drži u neprestanoj strepnji. A onda kada ga pogodi nedaća, rodbina, prijatelji i vjernici tješe ga riječima da je tako Bog htio..., da je tako Bog dao..., da je to Božja volja i da se valja pomiriti s njome. Međutim, ovakva se utješna priča (ako je uopće utješna) ne poklapa s evanđeljima koja čitamo i koja navješćujemo. Iz evanđelja doznajemo da je Otac poslao Sina da gladan bude nahranjen, bolestan da ozdravi, uplakan da bude utješen pa i mrtav čovjek da oživi uz Isusa. Tako, evanđelja vide u Božjem utjelovljenju velike promjene na čovječanstvu, ali ne samo na čovječanstvu, nego i na prirodi. Božjem se Sinu podlaže sva priroda i pokoravaju svi prirodni zakoni, sile i nepogode. Na kraju, ne podlaže se Sinu samo prirodni, nego i natprirodni svijet kada zlodusi bježe od njega i vraćaju se u svoje nastambe vječne tame. Znači, evanđelja nam svjedoče kako Isusovim dolaskom sve ono što je bilo protiv čovjeka, sada je za čovjeka i sve ono što je vladalo nad njime, sada mu se pokorava i sve ono od čega je strahovao, čega se bojao, što ga je peklo, dušilo i gušilo, sada mu služi zaslugom Isusa Krista. Ali, da bi netko viteški držao Božje koplje, mora se osloboditi okova kukavičluka koji ga sputavaju i svode na čisto ljudsko, vidljivo, materijalno.

Isus i zmija

I u Starome i u Novome zavjetu zmija je prva čovjekova neprijateljica. Prikazana kao utjelovljenje zla, ona je oprečna svemu onomu što je Božje i što mu služi. Tako, Bog i zmija nikako ne idu zajedno. Međutim, danas u evanđelju, Isus se uspoređuje sa zmijom i poručuje nam: Ne bojte se ni zmije jer je pobijeđena. I kao nekoć svoje učenike na putu u Emaus, tako i nas danas vraća u davna vremena Izlaska iz Egipta i podsjeća na događaj koji se zbio u pustinji.

Od straha do oslobođenja

Jedan od najčešćih starozavjetnih termina „jirat-Adonai“ili „strah Gospodnji“moderni teolozi pokušavaju prikazati na različite načine pa ga jedni tumače kao staroizraelski pojam za religiju, drugi kao židovski Zakon ili čak starozavjetni termin za moral ili ćudoređe. Ipak, kakvo god bilo moderno tumačenje, sama terminologija „strah Gospodnji“ govori da je prvotno riječ o strahu.

Stare civilizacije redom su gajile strah prema svojim božanstvima koji se ogledao u prirodnim silama munje, groma, kiše, suše... ili zvjerskoj snazi lava, medvjeda, vuka, ali i otrovnim ugrizima zmije ili škorpiona. Shodno tomu, primitivni ljudi prikazivali su svoja božanstva u liku onoga čega su se najviše bojali ili od čega su najčešće stradavali. Takvim su se likovima klanjali, prinosili žrtve i molili za njihovu blagonaklonost.  

Molitva vjernika

Pomolimo se Kristu koji je svojim križem i uskrsnućem pobijedio sva zla ovoga svijeta.

Recimo zajedno: „Tvoj križ, naša je slava.“

  1. Isuse Kriste, daj da se Tebi jedinome klanjamo u zajedništvu s Ocem i Duhom Svetim, molimo Te.    
  2.  Isuse Kriste, oslobodi nas straha koji nas priječi da budemo Tvoji glasni i hrabri svjedoci na zemlji, molimo Te.
  3. Isuse Kriste, pobjedi u nama svako zlo koje nas udaljuje od Tebe, molimo Te.
  4. Isuse Kriste, blagoslovi naše obitelji svojim blagoslovom mira, zajedništva i ljubavi, molimo Te.
  5. Isuse Kriste, svima nama koji gledamo u Tvoj sveti križ obnovi dušu i tijelo, molimo Te.
  6. Isuse Kriste, svima onima koji su u žalosti daj svoju utjehu i novi polet u Duhu Svetome, molimo Te.
  7. Isuse Kriste, sve one koji su pred vratima vječnoga života uvedi u svoje kraljevstvo, molimo Te.

Isuse Kriste, iz poslušnosti prema Ocu predao si se na križ i spasio svijet. Mi spoznajemo moć Tvoje slave u spasonosnome znaku križa i molimo Te da neprestano budeš s nama kroz sve dane života našega. Amen.    

U svojim početcima slično se ponašao i izabrani narod. Za svaku svoju nesreću ili pogibao krivio bi Boga, ali bojeći ga se i strahujući od još veće nedaće, kajao bi se za svoje prekršaje, prinosio žrtve i vapio za pomilovanjem.

Iz rečenoga proizlazi da je narodu koji je krivo poimao svojega Boga zaista trebalo pustinjsko čišćenje vjere kako bi spoznao Oca koji spašava, a ne koji uništava svoju djecu. I zaista, Svemogući Bog kroz Izlazak pokazuje narodu da je jači i od velikoga Egipta, da je moćniji i od silnih morskih voda te da je kadar i u ništavnoj pustinji stvoriti kruh i pitku vodu. U Izlasku se Izrael osvjedočio da su njegovu Bogu podložni i narodi koji upravljaju svijetom; da se njegovu Bogu pokoravaju i neosvojive morske vode i nepregledno prostranstvo zlokobne pustinje. Zato psalmist i pjeva: „Izraelov Bog vlada čovjekom, čovječanstvom, prostorom i prostranstvima.“   

Međutim, Božji se narod i dalje više pobojavao svojega Boga nego što ga je dušom volio. Taj strah prema Bogu miješao se sa strahom prema Zmiji, neprijatelju čovječanstva od kojega je Izrael strepio od iskona. Stoga, trebalo se dogoditi i ovo sučeljavanje zmije kao simbola zla i Boga koji pobjeđuje svako zlo. Najstariji simbol zlobe i sile što ubija, sada Bog preokreće u silu što oživljuje. Po zmiji od koje su ljudi stradavali, sada ozdravljaju, i to ne ponovnim ugrizima, da se ne bi ispočetka prolazilo kroz istu bol i patnju, nego najobičnijim pogledom, riječju i pokajanjem.

Isus i križ

Mjedena zmija na Mojsijevu štapu i Tijelo Kristovo na rimskome križu upućuju samo na jedno: Ne smrt, nego život. Pa to i jest Isusova poruka današnjega evanđelja kada kaže: „Bog nije poslao svojega Sina na križ da bi uništio svijet, nego da bi ga spasio.“ Drugim riječima, naš Bog nije kao zlobna zmija koja se skriva ispod kamena i pritajena čeka prigodu kako ugristi, otrovati, razboljeti i ubiti. Zmija laže o Bogu kako On preža grješnika da ga kazni. Bog nikada nije vrebao za grješnikom da ga kazni. Još kroz usta staroga proroka Ezekijela poručuje: „Života mi moga, nije meni do smrti grješnika, nego da se vrati sa svojega krivoga puta pa da živi.“

Starozavjetna pustinja je svijet u kojem su vladale zmije i otrovni štipavci, a kroz koji je putovao Božji narod. Isus Krist na križu je zabijeni znak posred toga divljega svijeta. Znak križa koji je do tada sijao otrov u divljem svijetu, što je ujedao i ubijao, sada je identičan znaku što liječi, ozdravlja i spašava preporođeni svijet u Kristu.

Uzdignut iznad zemlje, Isus je vidljiv svima i nikomu tako visok da ga se ne može dotaknuti. Njegov nam je pobjedonosni znak neprestano pred očima: iznad naše postelje, u dnevnome boravku, u kuhinji, na radnome stolu, u automobilu, na poslu, u školi, u crkvi.

Ozdraviti, znači pogledati u križ. Stoga, braćo i sestre, zagledajmo se u križ Kristov i hrabro kroz život!   

 

Goli Bog i ljudi u skafanderima     

Jedna od najsekularnijih američkih televizijskih mreža NBC, (nesvjesno) pred samu svetkovinu Uzvišenja svetoga Križa emitirala je ekskluzivni intervju s dr. Kentom Brantleyem [Brentlijem], liječnikom koji je preživio smrtonosnu ebolu. Voditelj Matt Lauer, poradi velike gledanosti i interesa javnosti, pokušao je reklamirati obećavajuću moć lijeka Zmapp kojim se trenutačno tretira ta smrtonosna bolest, ali dr. Brantley je imao svoju priču:

Otišao je iz Amerike u Liberiju, priča dr. Brantley, kako bi kao kršćanski misionar pomogao domaćem sanitarnom osoblju u edukaciji i domorodačkim bolesnicima u liječenju. Jednog jutra u bolnicu u kojoj je radio dopremljen je bolesnik za kojega se sumnjalo da boluje od ebole. I doista, nalaz je bio pozitivan, a bolesnik već u palijativnoj (završnoj) fazi zaraze nakon koje ubrzo i umre. Svi liječnici koji su liječili bolesnika prošli su test koji je pokazao da su zdravi. Međutim, dr. Brantley se nije osjećao dobro. Hvatala ga je temperatura i groznica koja je iz sata u sat bivala sve veća i jača. Ubrzo se podložio novom testu koji je pokazao da je pozitivan na zarazu. Odmah su izolirali prostorije u kojima je stanovao i sobu u kojoj je ležao. U međuvremenu se zarazi i s. Writebol [Rajtbol], američka misionarka koja je liječila istog pacijenta pa time situacija postane još teža. I tako dr. Brantley pripovijeda:

„Ležao sam u sobi sam, nepokretan, u bunilu i groznici. Liječnici i osoblje u skafanderima ulazili su u moju sobu. S gumenim rukavicama, kacigama, sa zaštitnim odjelima i gumenim čizmama hodali su oko mene bespomoćni. Tada sam iznad glave na zidu ugledao križ i golo raspelo. U grču sam povikao: 'O, Isuse, svi su oko mene u skafanderima, a ti jedini gol. Zar je moguće da se Ti jedini ne bojiš ove smrtonosne zaraze? Zar je moguće da si ti jedini koji me se ne bojiš?'“ I nastavlja dr. Brantley: „Tada sam znao da ću ozdraviti.“

U međuvremenu dopremljena je samo jedna doza eksperimentalnoga Zmappa namijenjena dr. Brantleyu, ali ju je on odbio s molbom da se dade s. Writebol jer se on već osjećao bolje. Uz lijek dr. Brantley je poslao i poruku s. Writebol da će i ona biti dobro. Kada je s. Writebol primila prvu terapiju, stanje joj se poboljšalo, ali je i dr. Brantley, poslije nekoliko dana, prvi put ustao s bolesničkoga kreveta.

Zaslugom američke Vlade organiziran je prijevoz i hospitalizacija ovih dvoje američkih misionara u jednu od svjetski najopremljenijih bolnica za zaraze Emory [Emori] u Atlanti. Poslije samo 17 dana pacijenti su zdravi otpušteni iz bolnice i pridruženi svojim obiteljima.     

Sada, kako se ekskluzivni intervju ne bi pretvorio u religijski program, voditelj Lauer na silu je pokušao pridati svu pozornost i zasluge obećavajućem lijeku Zmapp, visokoopremljenoj sveučilišnoj bolnici Emory i visokoeduciranom liječničkom konziliju, na što mu je dr. Brantley odgovorio: „Gospodine Lauer, ja znam kamo smjera Vaše pitanje, ali lijeka protiv smrtonosne ebole još uvijek nema. Onaj isti lijek koji sam ja primio dobili su i drugi pa umrli. Poslije svega ovoga što sam doživio, ja ne mogu ništa drugo nego podati slavu samo BOGU.“