Mario Cifrak

I riječ je Božja rasla


Mario Cifrak, pročelnik katedre Svetog pisma Novog zavjeta na KBF-u u Zagrebu napisao je djelo I riječ je Božja rasla s podnaslovom koji podrobnije objašnjava tematiku, a to je Od kerigme do evanđelja.

Piše: Tina Matić

Cifrak je svoj rad posvetio izučavanju Biblije, a jedno tumačenje svega toga je upravo ova knjiga ispisana na 140 stranica. Nakladna kuća Kršćanska sadašnjost ju je izdala prošle godine u rujnu.

Trud pretočen u djelo

Bibličar s Katoličkog bogoslovnog fakulteta u Zagrebu, postigao je licencijat iz biblijskih znanosti na Papinskom biblijskom institutu u Rimu, a doktorat teologije u Freiburgu.

On tvrdi kako je Evanđelje prošlo put od navještaja (kerigme) do literarnog značaja i to pokušava kroz izrazito složenu strukturu djela i predstaviti.

Podsjećanja radi valja kazati kako je kerigma (grč. ϰήρυγμα: navještaj), biblijski izraz za novozavjetnu poruku – Isus Krist je spasitelj (mesija).

Osim uvoda i zaključka, I riječ je Božja rasla govori o Djelima apostolskim i Evanđeljima.

Prva knjiga podijeljena je na cjelinu Petrovi govori i Pavlov lik u Djelima apostolskim koja se opet račvaju na dijelove Pavlova inicijacija, Pavao u misijama i Pavlova teologija u Djelima apostolskim.

Druga knjiga ili Evanđelja podijeljena je također na dvije cjeline – prvu Sinoptička Evanđelja koja se dalje dijele na Markovo Evanđelje, Kratki uvod, Matejevo Evanđelje, Teološki nacrt, Lukino Evanđelje; i drugu cjelinu koja nosi naziv Ivanovo Evanđelje.

Kerigmatski aspekt o kojemu autor Cifrak mnogo piše najviše je vidljiv u Djelima apostolskim, osobito u misijskim govorima Petra i Pavla.

Pavlov lik

Kada se govori o Evanđelju, svakom vjerniku na pamet padaju četiri evanđelista: Matej, Marko, Luka i Ivan, ali manje poznata činjenica da se i za nauk Sv.Pavla može upotrijebiti izraz "evanđelje".

Ipak, treba priznati da je Pavao radosnu vijest donio u Rim i tako osigurao i riješio pitanje misije među poganima.

Već je spomenuto kako se u Djelima apostolskim vidi karigmatski aspekt, ali treba biti jasno kako se Djela apostolska zanimaju za djela, čuda apostola samo u smislu širenja Radosne vijesti o spasitelju Isusu Kristu.

Pavlova teologija oblikovala se polazeći od susreta s Uskrslim kad je shvatio da On nije mrtav, nego nov čovjek u kojem se moglo vidjeti u čemu je poziv cijelom čovječanstvu. „Spasenje je ponuđeno svima i baš Iz 6,9 pokazuje Božju riječ i ono što se dogodilo te poziva Židove i čitatelje Djela apostolskih da ispravno vrednuju kršćansku poruku. A Pavao na koncu Rim 11 vidi da Izrael neće biti spašen bez Krista“, napisao hrvatski bibličar Cifrak.

Autor zapravo na jedan iscrpan i teološki sustavan način predočava i približava svakom pojedincu dugačak put koji je prešlo Evanđelje do ljudskih srdaca.