ned, 17. travnja 2022. 09:04
Srednjovjekovna figura Vierge Ouvrante simbolizirala je povezanost Crkve (Marije) i onog božanskog (Trojstva)…
Od portreta laktacije do Piete – umjetničko prikazivanje Djevice Marije obuhvaćalo je mnoge oblike tijekom stoljeća. No, u srednjovjekovlje Gospa je bila predmetom rijetke forme za koju većina, vjerojatno, nije ni čula: Vierge Ouvrante – doslovno prevedeno s francuskog: „otvaranje Djevice“.
Zastupljena uglavnom u Njemačkoj, Španjolskoj i Francuskoj te rađena u vremenu od 13. do 16. stoljeća, ova rijetka umjetnička djela koristila su se za štovanje u privatnim svetištima i crkvama. Tijekom većeg dijela godine izgledala su kao uobičajeni kipovi – napravljeni od drveta i bjelokosti, no na određene blagdane i svetkovine poput marijanskih ili Presvetog Trojstva otvarali su se otkrivajući umjetninu u umjetnini… Kako su primijetili iz Khan Academy organizacije, njihova nutrina replicira strukturu sjevernjačkih oltarnih slika. No, za razliku od potonjih, kipovi su u sebi sadržavali „otvorenu Djevicu Mariju“ i nisu bile dvodimenzionalne, nego trodimenzionalne figure.
Prema riječima povjesničarke umjetnosti Melisse Katze, od pronađena svega 72 kipa – od malih dimenzija do prirodne veličine – samo su 44 katalogizirana.
Najistaknutiji primjerak Vierge Ouvrantea trenutno se čuva u Metropolitan muzeju u New Yorku. Izrađen u dolini Rajne oko 1300., ovaj kip – svetište u malom, fascinira povjesničare već stoljećima. Spolja umjetnina oslikava uobičajeni prikaz Marije koja doji Dijete Isusa, ali kada se kip otvori, otkriva oltarne pale prikazom Presvetog Trojstva.
Dakle, stalni element Vierge Ouvrantea bio je vanjski dio koji prikazuje Blaženu Majku. Ali kada se jednom otvori, svaki je kipić mogao sadržavati različite teme, od Trojstva do epizoda iz Kristova života. Iz tog razloga ovakav je kip predstavljao važnu inovaciju u povijesti umjetnosti omogućujući umjetnicima pronaći nove načine izražavanja odnosa između Gospe i drugih svetih likova.
Ti su kipići nadahnuli mnoga tumačenja njihova duhovnog značenja. Većina povjesničara umjetnosti slaže se kako oni koji prikazuju Trojstvo u svom unutarnjem dijelu predstavljaju snažan simbol odnosa između Crkve (Marije) i božanskog (Trojstva).
Kipići koji prikazuju unutarnjeg Krista također su imali duboko simboličko značenje: način na koji Marija djeluje kao zagovornica između Krista i čovječanstva i njezine udvostručene dužnosti. Kako je objašnjeno u Erudition Magazineu, Vierge Ouvrante stoji i kao „vrata kroz koja je Krist došao u svijet“ i u isto vrijeme kao „vrata kroz koja će izabrani proći u nebo“.
J.P., KT